Päihdeopetus myöhäismoderniteetissa : opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yläkoulun opettajien ja oppilaiden näkemyksiä paikallisesta päihdetilanteesta ja päihdeopetuksesta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu sosiologiseen teoriaan yhteiskunnan siirtymisestä moderniteetista myöhäismoderniteettiin. Murroksen aiheuttamat muutokset tiedon luonteessa sekä yksilön kasvaneena vapautena määrittää omat arvonsa ja elämäntapansa näkyvät myös päihteiden käytössä ja aiheuttavat siten muutospaineita koulussa annettavalle päihdeopetukselle. Koko maata koskevan yhtenäisen strategian sijaan päihdeopetuksessa tulisi keskittyä oppilasryhmästä ja paikallisesta tilanteesta nouseviin tarpeisiin.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja ryhmäkeskusteluilla. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelemalla. Tutkimuksen tuloksina on, että opettajien ja oppilaiden näkemykset paikallisesta päihdetilanteesta vastaavat hyvin toisiaan. Oppilaiden ja opettajien näkemysten mukaan päihdeopetus keskittyy välittämään oppilaille perustiedot päihteistä. Oppilaat saavat koulun ohella eniten tietoa päihteistä internetistä.
Johtopäätöksinä on, että opettajat huomioivat paikallista päihdetilannetta vähän päihdeopetuksessaan, joka keskittyy antamaan perustiedot päihteistä. Oppilasryhmä ohjaa etenkin päihdeopetuksessa käytettyjen menetelmien valintaa. Oppilaiden näkemyksissä päihteistä tai niiden käyttäjistä ei ilmene myöhäismodernia mentaliteettia. Oppilaiden internetissä kohtaama tieto päihteistä ei ole ristiriidassa päihdeopetuksessa opettavan tiedon kanssa ja voi olla vaikutukseltaan ennaltaehkäisevää. Tiedon sijaan internet haastaakin päihdeopetuksessa käytettävät menetelmät.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
Yli-Kojola, Kaisa (2018)Oppilaiden osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle tutkimuksissa ja käytännön työssä kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ... -
Hyvinvointi, turvallisuus ja päihteet : kysely keskipohjalaisille 2009
Kylmä, Pirita (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2009) -
Yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista
Salokangas, Mari (2012)Työssäni tutkin yläkoululaisten oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksista. Tutkimukseni tarkoituksena oli antaa puheenvuoro oppilaille, sillä aiemmat tutkimukset ovat hyvin vähän huomioineet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.