Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.advisorEkonoja, Antti
dc.contributor.authorRiihonen, Kauno
dc.date.accessioned2018-06-21T04:45:02Z
dc.date.available2018-06-21T04:45:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58675
dc.description.abstractTutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia näkemyksiä valmistuvilla ammatillisilla opettajaopiskelijoilla on videon hyödyntämisestä. Tarkastelu keskittyy videon tavoitteelliseen käyttöön opetuksessa. Nuoret oppivat luontaisesti hyödyntämään transmediataitoja eli yhteiskäyttävät eri media-alustoja. He tuottavat ja jakavat kuvia sekä videoita sosiaalisessa mediassa. Kouluissa hyödynnetään näitä taitoja vielä todella vähän. Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään aluksi läpi, miten paljon ja minkälaisissa tilanteissa nuoret käyttävät mediaa. Seuraavaksi esitellään videoon käyttöön liittyvää tekniikkaa ja tuotantoprosessia. Videon hyödyntämisessä on kyse sulautuvasta opetuksesta, jossa video sulautetaan mukaan oppimisen prosessiin. Video on työkalu, jolla pyritään tukemaan oppimisen tavoitteita ja opettaja käyttää videota oman taitojensa mukaisesti. Opetusvideoita käytetään verkkovideopalveluiden kautta käänteisessä luokkahuoneopetuksessa ja video-triggereinä. Oppilaat ja opiskelijat myös itse tuottavat käsikirjoituksenmukaisia videoita. Valittu tutkimusmenetelmä on fenomenografia, jolla etsittiin näkemyksiä videon käytöstä ilmiönä. Tutkimuksen aineisto kerättiin seitsemällä haastatteluilla, jotka tehtiin ammatillisille opettajaopiskelijoille. Osa opiskelijoista oli jo valmistunut ja kaksi heistä oli saanut vuoden verran kokemusta opettajana. Tutkimuksella saatiin vastaus siihen, minkälaisia käsityksiä ammatillisilla opettajaopiskelijoilla oli videon käytöstä opetuksessa. Näkemys videon käytöstä ilmiönä pohjautui pääosin kokemuksiin, mitä haastateltavat olivat saaneet opettajaopintojen kautta. Ammatilliset opettajaopiskelijat hyödyntävät videota erityisesti opetuksen lisämateriaalina ja opetettavan aiheen havainnollistamiseen. Heillä oli muodostunut näkemyksiä, että videota voidaan käyttää työkaluna opetuksessa ja se tuo myös lisäarvoa oppimiseen. Videolla voidaan tukea erilaisten oppilaiden opetusta ja sillä voidaan saavuttaa suunnitelmallisia tavoitteita. Opettajat hyödyntävät jo omassa työssään verkkovideopalveluiden kautta opetusvideoita, mutta oppilaat kuvaavat videoita melko vähän. Videokuvaamisen hyödyntäminen opetuksessa auttaisi nuoria ilmaisemaan itseään, ymmärtämään mediaa ja se lisäisi myös motivaatiota oppimiseen. Videoiden kuvaaminen toisi suunnitelmallisuutta oppimisen prosessiin ja lisäisi myös reflektoinnin merkitystä.fi
dc.description.abstractThe purpose of this Master’s thesis is to investigate the views of graduating vocational teachers in regard to using video as a teaching tool. The analysis of this thesis focuses on the intentional use of video as a teaching method. These days, young people learn transmedia skills using different media platforms. Via various social media interactions, young people produce and share pictures and videos. As of yet, schools have made little use of these skills. The theory section of this thesis reviews how young people use the present-day media. The following chapter examines the video-related technology and production process. The vid-eo utilization is a method of blended learning, where a video is integrated into the learning process. Therefore, video is a designated tool aimed to support the particular learning ob-jectives. The teacher uses the video in accordance with their own skill set. The teaching videos are also utilized in flipped classroom teaching and in video triggers. Students also produce manuscript videos by themselves. The selected research method in this thesis is phenomenography, which describes the views of using the video as a phenomenon. The study material was collected using seven interviews of teacher students. Some of the participants had already graduated and two of them had one year of work experience as a teacher. The survey gave viewpoints to the perceptions vocational teachers have on the use of video as a teaching method. The participants’ attitudes towards using video as a phenomenon was largely based on the experiences they had had in their own studies. It was identified that at the moment, vocational teachers use video especially as a supplementary teaching tool and in order to illustrate the topic being taught. The participants had formed the view that video can be used as a tool in teaching and it can also bring added value to the learning experience. The participants concluded that a video can support the instruction of different students and therefore, using videos can help students achieve systematic goals. At the moment, teachers are using video tutorials through their online video work, however, the students shoot videos only rarely. It can be asserted that increasing the usage of video shooting as part of the teaching process would help young people to both understand the media context and to help them to express themselves better. Significantly, it would bring added motivation to the learning process. The activity of students shooting their own videos can also lead to more ambitious attitudes towards the learning process. Videos can also increase the role of students’ self-reflection.en
dc.format.extent133
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropetusvideo
dc.subject.othervideotuotanto
dc.subject.otheroppimisen prosessi
dc.subject.othertransmediataidot
dc.subject.otherdigitarina
dc.titleVideon innovatiivista sulauttamista opetukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806213299
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikka
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technology
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutus
dc.contributor.oppiaineTeacher Education
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotransmedia
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysokäänteinen opetus
dc.subject.ysosulautuva opetus
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysoopetusvälineet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot