dc.contributor.advisor | Laine, Timo | |
dc.contributor.author | Makkonen, Pete | |
dc.date.accessioned | 2018-06-19T09:32:07Z | |
dc.date.available | 2018-06-19T09:32:07Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58624 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman kohteena olivat ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta. Tutkielma oli laadullinen, aineistolähtöinen ja tutkimusstrategialtaan fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun keinoin kahdeksaa (8) ammattioppilaitoksen opiskelijaa ja aineisto analysoitiin Giorgin ja Perttulan fenomenologisen analyysin metodeja soveltaen. Analyysin tuloksena muodostui kaikille haastateltaville yhteinen yleinen merkitysverkosto, jonka keskeisimpiä valikoituja osa-alueita pyrittiin ymmärtämään fenomenologis-hermeneuttisesti tulkiten, aineistoon syvempää
ymmärrystä etsien.
Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemukset opinto-ohjauksesta koostuivat arkisesta asioidenhoidosta, jossa korostuivat avun saanti, sekä ohjaajalta saadut neuvot, joiden nähtiin liittyvän ohjaajan asiantuntemukseen. Opiskelijat
kokivat opinto-ohjaajan kohtelevan heitä tasavertaisesti, sekä olevan aidosti kiinnostunut opiskelijoista ihmisinä.
Tutkielman kautta saavutettu ymmärrys tarjoaa mahdollisuuden pohtia, miten esimerkiksi oppilaitoshenkilökunnan ja opiskelijoiden välille voitaisiin löytää yhteisöllisyyttä ja tasavertaisuutta edistäviä sosiaalisen kanssakäymisen
toimintamalleja. | fi |
dc.format.extent | 94 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ammattioppilaitos | |
dc.subject.other | ammatillinen koulutus | |
dc.title | Ammattioppilaitoksen opiskelijoiden kokemuksia opinto-ohjauksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806193263 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ammatilliset oppilaitokset | |
dc.subject.yso | fenomenologia | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaus | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvominen) | |
dc.subject.yso | opintoneuvonta | |
dc.subject.yso | opinto-ohjaajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |