Show simple item record

dc.contributor.advisorEkonoja, Antti
dc.contributor.authorRyymin, Jenni
dc.date.accessioned2018-06-13T08:47:26Z
dc.date.available2018-06-13T08:47:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58519
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten alakouluun sijoittuva tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaali ottaisi huomioon erilaiset oppimistyylit, olisi motivoiva ja antaisi hyvän käyttäjäkokemuksen. Tutkimuksen teoriaosuudessa kuvataan tämän pro gradu -tutkimuksen teoreettinen tausta, joka koostuu sähköisestä oppimateriaalista, oppimistyyleistä, motivaatiotekijöistä sekä käyttäjäkokemuksesta. Tutkimus toteutettiin keskisuomalaisessa koulussa viidennellä luokalla tammikuussa 2018 ja tutkimukseen osallistui 20 oppilasta. Tutkimus koostui kolmesta aihekokonaisuudesta, jotka olivat ohjelmointi, valokuvaus ja tiedonhaku. Tutkimusta varten laadittiin tutkijan toimesta sähköinen oppimateriaali kustakin aihekokonaisuudesta. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluita ja kyselyitä. Havainnoinnin kohteena ja kyselyyn vastasivat kaikki tutkimukseen osallistuvat oppilaat. Haastatteluihin osallistui yhteensä neljä oppilasta. Tutkimustulosten perusteella sähköinen oppimateriaali ottaa erilaiset oppimistyylit huomioon tarjoamalla teoriaa ja tehtäviä monipuolisesti eri muodoissa, kuten tekstinä, kuvina ja videoina. Sähköinen oppimateriaali koetaan motivoivaksi, kun se sisältää käytännönläheisiä ja pelinomaisia tehtäviä. Sähköistä oppimateriaalia voidaan pitää käyttäjäystävällisenä, kun materiaali sijaitsee oppilaille tutussa ja helppokäyttöisessä oppimisympäristössä.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.subject.othersähköinen oppimateriaali
dc.titleOppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806133167
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysooppimistyylit


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record