Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten alakouluun sijoittuva tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaali ottaisi huomioon erilaiset oppimistyylit, olisi motivoiva ja antaisi hyvän käyttäjäkokemuksen. Tutkimuksen teoriaosuudessa kuvataan tämän pro gradu -tutkimuksen teoreettinen tausta, joka koostuu sähköisestä oppimateriaalista, oppimistyyleistä, motivaatiotekijöistä sekä käyttäjäkokemuksesta.
Tutkimus toteutettiin keskisuomalaisessa koulussa viidennellä luokalla tammikuussa 2018 ja tutkimukseen osallistui 20 oppilasta. Tutkimus koostui kolmesta aihekokonaisuudesta, jotka olivat ohjelmointi, valokuvaus ja tiedonhaku. Tutkimusta varten laadittiin tutkijan toimesta sähköinen oppimateriaali kustakin aihekokonaisuudesta. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluita ja kyselyitä. Havainnoinnin kohteena ja kyselyyn vastasivat kaikki tutkimukseen osallistuvat oppilaat. Haastatteluihin osallistui yhteensä neljä oppilasta.
Tutkimustulosten perusteella sähköinen oppimateriaali ottaa erilaiset oppimistyylit huomioon tarjoamalla teoriaa ja tehtäviä monipuolisesti eri muodoissa, kuten tekstinä, kuvina ja videoina. Sähköinen oppimateriaali koetaan motivoivaksi, kun se sisältää käytännönläheisiä ja pelinomaisia tehtäviä. Sähköistä oppimateriaalia voidaan pitää käyttäjäystävällisenä, kun materiaali sijaitsee oppilaille tutussa ja helppokäyttöisessä oppimisympäristössä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luontosuhteen rakentumisen tukeminen ensimmäisen ja kuudennen luokan ympäristöopin oppimateriaaleissa
Vuorentausta, Tuuli (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun ympäristöopin oppikirjat tukevat oppilaan luontosuhteen rakentumista. Tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaisia tehtäviä, aktiviteetteja, kuvia ja tekstejä ... -
Oppimateriaalien kehittäminen, hyödyntäminen ja rooli tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (University of Jyväskylä, 2014) -
Oppikirjan hyöty tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (2006) -
Oppikirjan rooli tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
Ekonoja, Antti (University of Jyväskylä, 2011) -
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppijatyyppien tukena vieraan kielen opinnoissa
Ohinen-Salvén, Maarit (2013)This study focuses on how learners with different learning styles can best use and profit from the different possibilities offered by e-learning in their second language acquisition. The study also discusses the alternatives ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.