dc.contributor.advisor | Ekonoja, Antti | |
dc.contributor.author | Ryymin, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2018-06-13T08:47:26Z | |
dc.date.available | 2018-06-13T08:47:26Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58519 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten alakouluun sijoittuva tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaali ottaisi huomioon erilaiset oppimistyylit, olisi motivoiva ja antaisi hyvän käyttäjäkokemuksen. Tutkimuksen teoriaosuudessa kuvataan tämän pro gradu -tutkimuksen teoreettinen tausta, joka koostuu sähköisestä oppimateriaalista, oppimistyyleistä, motivaatiotekijöistä sekä käyttäjäkokemuksesta.
Tutkimus toteutettiin keskisuomalaisessa koulussa viidennellä luokalla tammikuussa 2018 ja tutkimukseen osallistui 20 oppilasta. Tutkimus koostui kolmesta aihekokonaisuudesta, jotka olivat ohjelmointi, valokuvaus ja tiedonhaku. Tutkimusta varten laadittiin tutkijan toimesta sähköinen oppimateriaali kustakin aihekokonaisuudesta. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, haastatteluita ja kyselyitä. Havainnoinnin kohteena ja kyselyyn vastasivat kaikki tutkimukseen osallistuvat oppilaat. Haastatteluihin osallistui yhteensä neljä oppilasta.
Tutkimustulosten perusteella sähköinen oppimateriaali ottaa erilaiset oppimistyylit huomioon tarjoamalla teoriaa ja tehtäviä monipuolisesti eri muodoissa, kuten tekstinä, kuvina ja videoina. Sähköinen oppimateriaali koetaan motivoivaksi, kun se sisältää käytännönläheisiä ja pelinomaisia tehtäviä. Sähköistä oppimateriaalia voidaan pitää käyttäjäystävällisenä, kun materiaali sijaitsee oppilaille tutussa ja helppokäyttöisessä oppimisympäristössä. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | sähköinen oppimateriaali | |
dc.title | Oppimistyylit, motivaatiotekijät ja käyttäjäkokemus alakoulun tieto- ja viestintätekniikan oppimateriaaleissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806133167 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | käyttäjäkokemus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | oppimistyylit | |