Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorDufva, Hannele
dc.contributor.authorHarju, Anna
dc.date.accessioned2018-06-13T06:27:43Z
dc.date.available2018-06-13T06:27:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58507
dc.description.abstractDigitalisaatio on vuosien saatossa kasvattanut osuuttaan ja merkitystään moderneissa yhteiskunnissa. Sitä on myös edistetty lainsäädännöllisillä toimilla, kuten esimerkiksi Juha Sipilän hallitusohjelman osaamisen ja koulutuksen tavoite tähtää siihen, että Suomesta tulisi modernin ja innostavan oppimisen kärkimaa. Digiloikaksikin kutsuttu päämäärä on vahvasti läsnä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja sen elementtejä näkyy myös digitalisoituvassa ylioppilastutkinnossa; tieto- ja viestintäteknologian osaaminen on yksi oppiainerajat ylittävä kokonaisuus. Uusi formaatti ylioppilaskokeessa mahdollistaa esimerkiksi kielten kokeissa entistä laajemman lähdemateriaalien käytön, kun kuvaa, ääntä ja videota voi olla yhdistettynä jokapäiväisiin materiaaleihin, kuten mainoksiin tai nettisivuihin. Kansallisella tasolla tämä tarkoittaa sitä, että digitaalisen oppimisen on tarkoitus olla läsnä koko koulutussysteemin läpi. Tämän materiaalipaketin fokuksena on tarjota merkityksellisiä digitaalisesti tehtäviä harjoituksia lukion englannin kursseille. Tässä tapauksessa ”digitaalinen” tarkoittaa laitteita, kuten tietokonetta, tablettia tai älypuhelinta, mutta myös sovelluksia, jotka ovat saatavilla laitteissa ja nettiselaimessa tai vastaavasti jotka vaativat lataamista. Merkityksellisyys puolestaan viittaa siihen, että tehtävät on suunniteltu tukemaan valmistautumista digitaaliseen englannin ylioppilaskokeeseen kuin myös tulevia opintoja ja työelämää varten. Samalla pyritään myös yhdistämään formaalia ja informaalia opetusta. Kieltenopetuksen haasteita ja periaatteita on puolestaan tarkas-teltu monilukutaidon ja Task-Based Learning and Teaching -lähestymistavan kautta sekä miten autenttisuus näkyy esimerkiksi opetusmateriaaleissa ja digitaalisessa oppimisessa. Materiaalipaketissa on yhdistetty kolme laajaa teemaa kahdesta eri kirjasarjasta, jotka noudattavat Lukion opetussuunnitelman perusteiden linjauksia. Tehtävät on suunniteltu siten, että niitä on helppo muokata opettajan opetustyyliin ja oppilaiden tarpeisiin nähden, esimerkiksi vaihtamalla teemaa tai toteuttamalla vain osan yhden tehtävän harjoituksista. Tehtäviä voi siis käyttää suureksi osaksi lukion kurssien pääsisällöstä riippumatta. Oppilailla on myös aktiivinen rooli harjoituksien toteuttamisessa, sillä he saavat pitkälti itse vaikuttaa sisältöihin ja suunnitteluun tehtävärungon sisällä. Materiaalipaketti on järjestetty siten, että jokaisessa tehtävässä on oma otsikko, jonka alla on lyhyt kuvaus tehtävän perusperiaatteista, itse harjoitukset sekä vinkkejä opettajalle, mitä ottaa huomioon tehtävien toteutuksessa tai miten niitä voi muokata.fi
dc.format.extent112
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othercurriculum
dc.subject.othertask-based learning and teaching
dc.titleMind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806133156
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoongelmalähtöinen oppiminen
dc.subject.ysoautenttisuus
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoproblem-based learning
dc.subject.ysoauthenticity
dc.subject.ysomultiliteracy
dc.subject.ysocurricula
dc.subject.ysodigitalisation
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysoEnglish language
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot