Mind map, MindMup : a material package of digitally available applications for language teachers
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Digitalisaatio on vuosien saatossa kasvattanut osuuttaan ja merkitystään moderneissa yhteiskunnissa. Sitä on myös edistetty lainsäädännöllisillä toimilla, kuten esimerkiksi Juha Sipilän hallitusohjelman osaamisen ja koulutuksen tavoite tähtää siihen, että Suomesta tulisi modernin ja innostavan oppimisen kärkimaa. Digiloikaksikin kutsuttu päämäärä on vahvasti läsnä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja sen elementtejä näkyy myös digitalisoituvassa ylioppilastutkinnossa; tieto- ja viestintäteknologian osaaminen on yksi oppiainerajat ylittävä kokonaisuus. Uusi formaatti ylioppilaskokeessa mahdollistaa esimerkiksi kielten kokeissa entistä laajemman lähdemateriaalien käytön, kun kuvaa, ääntä ja videota voi olla yhdistettynä jokapäiväisiin materiaaleihin, kuten mainoksiin tai nettisivuihin. Kansallisella tasolla tämä tarkoittaa sitä, että digitaalisen oppimisen on tarkoitus olla läsnä koko koulutussysteemin läpi.
Tämän materiaalipaketin fokuksena on tarjota merkityksellisiä digitaalisesti tehtäviä harjoituksia lukion englannin kursseille. Tässä tapauksessa ”digitaalinen” tarkoittaa laitteita, kuten tietokonetta, tablettia tai älypuhelinta, mutta myös sovelluksia, jotka ovat saatavilla laitteissa ja nettiselaimessa tai vastaavasti jotka vaativat lataamista. Merkityksellisyys puolestaan viittaa siihen, että tehtävät on suunniteltu tukemaan valmistautumista digitaaliseen englannin ylioppilaskokeeseen kuin myös tulevia opintoja ja työelämää varten. Samalla pyritään myös yhdistämään formaalia ja informaalia opetusta. Kieltenopetuksen haasteita ja periaatteita on puolestaan tarkas-teltu monilukutaidon ja Task-Based Learning and Teaching -lähestymistavan kautta sekä miten autenttisuus näkyy esimerkiksi opetusmateriaaleissa ja digitaalisessa oppimisessa.
Materiaalipaketissa on yhdistetty kolme laajaa teemaa kahdesta eri kirjasarjasta, jotka noudattavat Lukion opetussuunnitelman perusteiden linjauksia. Tehtävät on suunniteltu siten, että niitä on helppo muokata opettajan opetustyyliin ja oppilaiden tarpeisiin nähden, esimerkiksi vaihtamalla teemaa tai toteuttamalla vain osan yhden tehtävän harjoituksista. Tehtäviä voi siis käyttää suureksi osaksi lukion kurssien pääsisällöstä riippumatta. Oppilailla on myös aktiivinen rooli harjoituksien toteuttamisessa, sillä he saavat pitkälti itse vaikuttaa sisältöihin ja suunnitteluun tehtävärungon sisällä. Materiaalipaketti on järjestetty siten, että jokaisessa tehtävässä on oma otsikko, jonka alla on lyhyt kuvaus tehtävän perusperiaatteista, itse harjoitukset sekä vinkkejä opettajalle, mitä ottaa huomioon tehtävien toteutuksessa tai miten niitä voi muokata.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
Nissinen, Amanda (2024)Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Pitkäranta, Ella (2022)Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy
Tolonen, Anni (2023)Lukion opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueissa mainitaan monilukutaito (Lukion opetussuunnitelman perusteet, 2019). Monilukutaito on alun perin The New London Groupin (Cazden ym., 1996) kehittämä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.