dc.contributor.advisor | Leskinen, Markku | |
dc.contributor.author | Mäenpää, Laura | |
dc.date.accessioned | 2018-06-13T05:43:43Z | |
dc.date.available | 2018-06-13T05:43:43Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58500 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus liittyy Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeeseen, joka toteutettiin vuosina 2012–2014. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukumummi ja -vaari -toiminnan lukutuokioiden rakennetta ja lukumummien käyttämiä pedagogisia ohjauskeinoja. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli sosiokulttuurinen näkökulma oppimiseen, jonka mukaan oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa sosiaalisen ympäristön kanssa.
Aineisto koostui yhdestätoista noin 20 minuutin mittaisesta videoidusta lukutuokiosta. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä kuvailevana tutkimuksena. Lukutuokioiden rakennetta sekä lukumummien käyttämiä pedagogisia ohjauskeinoja kuvailtiin määrällisesti. Tharpin ja Gallimoren (1988) pedagogisen ohjauksen luokittelua hyödynnettiin analyysissa. Pedagogisia ohjauskeinoja kuvailtiin laadullisesti.
Tulokset osoittivat että lukutuokioissa toimittiin pääsääntöisesti intervention ohjeiden mukaisesti. Ei-tavoitteenmukainen toiminta vaihteli paljon eri tuokioiden välillä. Lukemiseen käytettiin aikaa keskimäärin 61,6 % tuokion kokonaisajasta. Lukemiseen käytetty aika vaihteli paljon lukutuokioiden välillä. Lukumummit käyttivät monipuolisesti erilaisia pedagogisia ohjauskeinoja, vaikka niiden käyttämisen osuus tuokion kokonaisajasta oli pieni.
Tutkimustulosten perusteella olisi tärkeää tarkentaa lukumummien ja -vaarien ohjeita lukutuokioiden toteuttamiseen. Erityisen huolestuttavaa olivat suuret vaihteluvälit ei-tavoitteenmukaisessa toiminnassa ja lukemiseen käytetyssä ajassa. Lukemisajan osuutta tuokioista olisi tarve kasvattaa. Jatkossa samankaltaisten lukemisinterventioiden vuorovaikutusta ja vapaaehtoisten ohjaajien toimintaa on tarpeen tutkia lisää. | fi |
dc.format.extent | 112 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | lukumummi ja -vaari -toiminta | |
dc.subject.other | lukusujuvuus | |
dc.subject.other | lukemisinterventio | |
dc.subject.other | sosiokulttuurinen oppimiskäsitys | |
dc.title | Vapaaehtoiset lukutaitoa tukemassa : lukutuokioiden rakenne ja lukumummien pedagogiset keinot lukumummi ja -vaari -toiminnassa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806133149 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kouluikäiset | |
dc.subject.yso | vapaaehtoiset | |
dc.subject.yso | lukeminen (toiminta) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |