How have EFL textbook vocabulary materials changed from 1991 to 2016?
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Valtakunnallinen opetussuunnitelma määrittää englannin kielen opettamisen keinoja ja aiheita joita opetuksessa käydään läpi. Valtakunnallista opetussuunnitelmaa täten myös päivitetään tietyin aikavälein ja siitä tehdään paremmin nykyaikaa vastaavaa, täten myös tavat joilla sanastoa opetetaan muuttuvat. Sanaston oppiminen kielessä ei tarkoita kuitenkaan vain sanan tietämystä, vaan myös sanan eri merkityksien ja idiomien
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kuinka englannin kielen lukion oppikirjoissa sanasto tehtävät ovat muuttuneet vuosien välillä. Tutkimuksessa vertailin kahta eri vuosien lukion englannin kielen oppikirjaa. Toinen näistä oli vuoden 1991 oppikirja ja toinen uuden opetussuunnitelman mukainen vuoden 2016 kirjaa. Analysoin kirjasta sanastomateriaalit, jonka jälkeen jaoin ne kategorioihin tehtävien piirteiden perusteella.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että tehtävä tyyppien painotus on samantyyppinen kuin 1990 luvulla, mutta tehtävistä on tehty laaja alaisempia ja monia eri taitoja yhdessä tehtävässä yhdisteleviä. Kuitenkin nykyisen opetussuunnitelman mukaisessa kirjassa oli huomattava määrä sanastoa ja suullista harjoittelua yhdistäviä tehtäviä. Vanhemmassa kirjassa taas tehtävien painopiste pysyi kirjallisissa taidoissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5044]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Drama as a method of teaching EFL vocabulary : a material package for lower secondary school teachers
Eskelinen, Marja (2017)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan vieraan kielen opetuksessa ”leikin, laulun, pelillisyyden ja draaman avulla oppilaat saavat mahdollisuuden kokeilla kasvavaa kielitaitoaan ja käsitellä myös ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008) -
Learning styles versus learning strategies : how Finnish upper secondary schoolers study vocabulary
Siltanen, Mona (2017)Oppimistyylit ja erilaiset niitä tukevat oppimisstrategiat ovat iso osa onnistunutta oppimista ja niitä on tutkittu paljon. Tämä tutkimus keskittyy suomalaisten lukion toisen vuoden opiskelijoiden oppimistyylien ja heidän ... -
Vocabulary learning strategies of adult learners of English
Pietiläinen, Virpi (2023)Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja täsmällistä kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain vähän. Sanaston ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.