Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorTurunen, Jussi-Markus
dc.contributor.authorSaurama, Pietari
dc.date.accessioned2018-06-07T07:14:47Z
dc.date.available2018-06-07T07:14:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58418
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien kokemuksia liikunnallisen toiminnallisuuden käytöstä alakouluissa. Minkälaisia kokemuksia opettajilla on fyysisen aktiivisuuden hyödyntämisestä kouluopetuksessa? Minkälainen merkitys opettajan omalla taustalla on liikunnan hyödyntämisessä kouluopetuksessa? Millä tavoin opettajat ovat kokeneet koulutuksensa, nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman, Liikkuva koulu -hankkeen, sekä työyhteisön roolin fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä? Tutkimuksen kohteeksi valikoitui viisi opettajaa, joilla oli kokemusta liikunnallisen toiminnallisuuden toteuttamisesta alakoulussa. Tutkimusaineisto koostui avoimista haastatteluista. Litteroitu aineisto analysoitiin fenomenologisella tutkimusotteella Amedeo Giorgin fenomenologista analyysia hyödyntäen. Tutki- musaineistosta muodostui kuusi keskeistä merkityskokonaisuutta: Opettajien toiminnallisten menetelmien käyttökokemukset, Lasten kokemuksien merkitys, Hyödyllisyyden ja haasteellisuuden kokemukset, Liikunnallisen taustan ja oman opettajuuden kehittämisen merkitys, Koulutuksen merkitys sekä Koulun ja kollegoiden yleisen asenteen merkitys. Tutkimustuloksista ilmeni, että liikunnallista toiminnallisuutta hyödynnettiin monipuolisesti eri oppiaineissa osana opetusta, sekä opetustuokioita jaksottavina erilaisina taukoliikuntahetkinä. Opettajien kokemusten mukaan lasten suhtautuminen toiminnallisuutta kohtaan oli positiivista ja lasten suhtautuminen toimi opettajille oman pedagogiikan palkkiona. Liikunnallisen toiminnallisuuden haasteiksi opettajat kokivat kouluarjen tiukat aikataulut. Toiminnallisen opetushetken järjestäminen vaati myös oppilaiden tuntemusta opettajalta. Opettajien saama koulutus ei ollut suunnannut opettajia hyödyntämään liik- kumista opetuksessaan, vaan henkilökohtainen kiinnostus liikkumiseen nähtiin vahvempana motivaattorina opettajien toiminnalle. Nykyisen opetussuunitelman ja Liikkuva koulu - ohjelman nähtiin molempien lisäävän liikettä lasten koulupäiviin. Haastateltavat kokivat opettajien aktivoimisen tärkeäksi tulevai- suudessa, koska opettajan esimerkillä on vahva vaikutus alakoululaisen lapsen asenteisiin. Koulujen ilmapiiri koettiin pääasiassa liikkumiselle myönteiseksi. Suomen kouluissa on viime vuosina pyritty lisäämään liikkumista ja toiminnallisuutta lasten koulupäivään. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että opettajat suhtautuvat liikunnallisen toiminnallisuuden hyödyntämiseen ja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen koulupäivään positiivisesti. Työtä ja haasteita riittää kuitenkin myös jatkossa, jottei fyysisesti aktiivisempi koulupäivä jää vain liikunnasta innostuneiden opettajien ja heidän oppilaidensa iloksi.fi
dc.format.extent89
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherliikunnallinen toiminnallisuus
dc.subject.otherkokemuksentutkimus
dc.subject.otherfenomenologinen tutkimus
dc.subject.otheropettajan työ
dc.title"Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana" : uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806073080
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokoulu (ilmiöt)
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot