Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä koulun ulkopuolisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksista ja haasteista
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tulevien luokanopettajien näkemyksiä koulun ulkopuolisten oppimisympäristöjen sekä toiminnallisuuden mahdollisuuksista ja haasteita. Tarkoituksena oli selvittää näkemyksiä liikunnallisessa oppimisympäristössä suoritetun matematiikan tunnin pohjalta.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen ja se toteutettiin syksyllä 2019. Tutkimukseen osallistuin 18 toisen vuosikurssin luokanopet-tajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Aineistonkeruumenetelminä toimivat puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin kolmessa pienryhmässä sekä avoin kyselylomake.
Näkemykset koulun ulkopuolisista oppimisympäristöistä sekä toiminnal-lisuudesta olivat opiskelijoilla lähtökohtaisesti positiivisia. Oppilaan kannalta mahdollisuuksiksi nähtiin kokemuksellisuus, hauskuuden kautta oppiminen sekä motivaation kasvu. Haasteiksi taas koettiin muodostuvan yksilöllisten tarpeiden haasteet. Opettajan kannalta mahdollisuuksiksi nähtiin vuorovaikutuksellinen opetus sekä mahdollisuudet moniin opetusmenetelmiin, haasteiksi taas organisoinnin sekä suunnittelun haasteet. Lisäksi koulujen resurssit sekä niiden vaikutus toiminnallisuuteen ja koulun ulkopuolisten oppimisympäristöjen järjestämiseen puhututtivat tulevia luokanopettajia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Neljäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäiden oppimisympäristöjen tiloista ja paikoista
Westerbacka, Eija (2016)Tutkimus käsittelee neljäsluokkalaisten oppilaiden mielekkäiden oppimisympäristöjen tilojen ja paikkojen muodostumista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia tiloja ja paikkoja pidetään mielekkäinä. Perusopetuksen ... -
Opettajien näkemyksiä opetus-oppimisprosesseja ja hyvinvointia edistävistä oppimisympäristöistä eri koulutusasteilla
Mäkelä, Tiina; Kankaanranta, Marja; Yada, Takumi; Hyöky, Elma (Kunnallisalan kehittämissäätiö, 2024)Uudenlaisten ja perinteisten opetuksessa käytettävien menetelmien, välineiden ja tilojen vaikutuksesta sekä opettamiseen ja oppimiseen että hyvinvointiin käydään runsaasti keskustelua. Oppimisympäristöjen suunnitteluun ... -
Virtuaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuden haasteita korkeakoulukontekstissa
Kuikka, Salla (2018)Verkkoon rakennetuilla oppimisympäristöillä eli virtuaalisilla oppimisympäristöillä ja niiden alalajityyppinä tunnetuilla oppimisen hallintajärjestelmillä on suuri rooli erityisesti korkeakouluissa, jossa on tyypillistä, ... -
Kemian opettajien ennakkokäsityksiä ja kokemuksia ulkona oppimisen mahdollisuuksista ja haasteista
Salminen, Teppo (2023)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin ulkona oppimisen ominaispiirteitä ja niiden toteuttamista kemian oppimisen näkökulmasta. Kemian peruskoulun ja lukion oppimateriaaleja tarkasteltiin ulkona oppimisen näkökulmasta. ... -
Luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tavoitteista ja lasten liikuntasuhteen sekä liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta
Hautalampi, Masi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tärkeimmistä tavoitteista sekä lasten liikuntasuhteen ja liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.