University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa

Thumbnail
View/Open
983.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Erkkilä, Hannu
Date
2018
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella millaisia käsityksiä luokanopetta-jilla ja koulunkäynninohjaajilla on inklusiivisesta kasvatuksesta. Lisäksi tut-kimuksessa on tarkoitus tutkia, miten luokanopettajien ja koulunkäynninoh-jaajien yhteistyö toteutuu inklusiivisessa kasvatuksessa. Koulunkäynninohjaa-ja voidaan nähdä yhtenä keskeisenä tekijänä inklusiivisen kasvatuksen toteu-tumiselle, minkä vuoksi tämä tutkimus on tärkeä ja ajankohtainen. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty yksilöhaastatte-luilla. Tutkimukseen haastateltaviksi valikoitui viisi luokanopettajaa ja neljä koulunkäynninohjaajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitu aineisto analy-soitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksessa havaittiin, että haastateltavat käsittivät lähikouluperiaat-teen ja kaikkien oikeuden koulunkäyntiin samassa ryhmässä olevan inklusii-visen kasvatuksen mukaisia. Lisäksi pienryhmät ja niiden hyödyntäminen koettiin inklusiivisen kasvatuksen mukaiseksi. Haastateltavat kokivat luo-kanopettajan ja koulunkäynninohjaajan yhteistyön hyväksi ja toisiaan tuke-vaksi. Edelleen haastateltavat kuitenkin kaipasivat enemmän aikaa yhteiselle suunnittelulle, jolloin yhteistyö voisi kehittyä entistä paremmaksi. Tarvitaan enemmän resursseja luokkiin ja kouluihin, jotta inklusiivista kasvatusta olisi mahdollista toteuttaa sen periaatteiden mukaisesti. Hyvä yh-teistyö eri ammattilaisten välillä on tärkeää inklusiivisen kasvatuksen toteu-tumiselle. Jotta olemassa olevista resursseista saadaan paras mahdollinen hyöty irti, niin tulee yhteistä suunnittelua olla riittävästi. ...
Keywords
inklusiivinen kasvatus työpari yhteistyö koulunkäynninohjaajat luokanopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063059

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23975]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Liikaako kasvatusta? : luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä kasvattamisesta ja kasvatusvastuusta 

    Myller, Aija; Tuomaala, Mirja (2005)
  • Erityisluokanopettajan ja koulunkäynninohjaajan kokemuksia yhteistyöstä : toimivat käytännöt 

    Tervonen, Anne (2017)
    Tutkielmani tarkoitus on tarkastella erilaisia kokemuksia erityisluokanopettajan ja koulunkäynninohjaajan välisen yhteistyön kehittymisprosessista ja sen piirissä olevista toimivista käytännöistä. Näen aiheen tärkeänä ...
  • Luokanopettajien kokeman stressin ja kollegiaalisen yhteistyön yhteydet 

    Arvola, Jutta (2016)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kuudennen luokan opettajien kokemuksia kollegiaalisesta yhteistyöstä ja sen yhteyksiä heidän kokemaansa työstä johtuvaan stressiin. Tutkimuksen tavoitteena oli ensinnäkin selvittää, ...
  • Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa : "onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan" 

    Kontturi, Juha-Pekka (2011)
    Kontturi, J-P. 2011. Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa. ”Onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan?” Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. ...
  • Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia 

    Meriläinen, Sanna; Rauhala, Asta (2013)
    Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre