Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorAura, Isabella
dc.date.accessioned2018-06-06T10:36:04Z
dc.date.available2018-06-06T10:36:04Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58396
dc.description.abstractTässä laadullisessa, etnografisia piirteitä sisältävässä tutkimuksessa tarkastellaan digitaalisia pelejä lasten sosiaalisissa suhteissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten digitaaliset pelit näyttäytyvät lasten sosiaalisissa suhteissa, sekä miten lapset kokevat digitaalisten pelien merkityksen heidän sosiaalisissa suhteissaan. Tutkimus toteutettiin yhdessä keskisuomalaisessa esiopetusryhmässä havainnoiden ja haastatellen 14 lasta viiden päivän aikana. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että digitaaliset pelit näyttäytyvät lasten sosiaalisissa suhteissa sekä pelatessa että pelien ulkopuolella. Pelitilanteiden sisäisiä tekijöitä olivat muun muassa toisen pelaamisen katselu ja kommentointi sekä pelaamisen vuorottelu ja toisen pelaajan opettaminen. Pelitilanteiden ulkopuolella pelejä leikittiin ja piirreltiin sekä niistä juteltiin. Aikuinen toimi lapsille digitaalisten pelien portinvartijana määrittämällä pelien sisällön sekä asettamalla pelaamiselle rajat ja säännöt. Lapset, etenkin pojat, kokivat digitaaliset pelit sosiaalisissa suhteissaan tärkeiksi esimerkiksi suhteiden muodostumisen, ylläpitämisen sekä leikin takia. Peliympäristönä esiopetusta ja lasten kotia vertailtaessa eroja ilmeni muun muassa pelaamisen viihteellisyydessä, aikuisen roolissa sekä pelisosiaalisuudessa. Yhteenvetona voi todeta, että digitaaliset pelit näyttäytyivät lasten sosiaalisissa suhteissa monin eri tavoin päivittäin. Lapsista juuri sosiaalisuus oli olennainen osa pelejä, pelaamista sekä koko peliharrastusta. Lapset kokivat tärkeänä sen, että keskustelu- tai leikkikaveri jakaa tietämyksen samoista digitaalisista peleistä, joka oli keskeinen tulos lasten pelillisen leikin kannalta.fi
dc.format.extent99
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigitaaliset pelit
dc.subject.otherpelillinen leikki
dc.subject.otherpelisosiaalisuus
dc.title”Mä haluun leikkiä jonku kanssa kenellä on Pokémoneja” : digitaaliset pelit lasten sosiaalisissa suhteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806063055
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysoverkkopelit
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot