Aikuisiän musiikkiharrastuksen merkitys identiteettityössä
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassa tutkitaan aikuisia musiikinharrastajia ja heidän kokemuksiaan musiikkiharrastuksesta. Tutkimuksen tavoite on selvittää, millainen merkitys lapsuuden musiikillisilla kokemuksilla on musiikillisen identiteetin kehittymiseen ja millaisia kokemuksia haastateltavilla on nykyisestä musiikkiharrastuksestaan.
Tutkimus on toteutettu teemahaastatteluin, ja informatteina on neljä aikuisikäistä musiikinharrastajaa.
Haastateltavat ovat yksilöharrastajia, joko instrumentin tai laulun parista. Haastattelut on analysoitu ja
analyysimenetelmänä on käytetty tulkinnalista fenomenologista (IPA) analyysia.
Tutkimuksen tuloksena löytyi kolme aineistosta esiin noussutta pääteemaa, jotka tutkimuksessa on esitelty niiden alateemojen avulla. Pääteemat ovat 1) lapsuuden musiikkiympäristön merkitys harrastajaksi kasvamiseen, 2)
Musiikki identiteettityössä, 3) Musiikkiharrastus kokemuksena. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että
musiikkiharrastus on aikuiselle musiikinharrastajalle positiivisia kokemuksia tuottava aktiviteetti ja hyvinvointia
edistävä osa arkea. Musiikkiharrastuksen myötä haastateltavat ovat tehneet identiteettityötä ja miettineet omaa minäkuvaa musiikinharrastajana. Lapsuuden kokemuksilla on suuri merkitys musiikkiharrastukseen päätymiselle ja toisaalta myös sen jatkamiselle myöhemmällä iällä. Tärkeä tekijä osana identiteettityötä on mahdollisten lapsuuden negatiivisten musiikkikokemusten kääntäminen positiiviseksi. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että haastateltavat
kokivat musiikkiharrastuksella olevan paljon positiivisia ulottuvuuksia, jotka ovat yhteydessä kokonaisvaltaiseen
hyvinvointiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
Hulkko, Antti (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää alakoulun musiikin opettajien käsityksiä siitä, kuinka musiikintunnit ovat yhteydessä oppilaiden yleiseen kouluhyvinvointiin, sekä miten musiikin merkitys koulussa ... -
Musiikin merkitys Lähi-idästä tulleiden nuorten kotoutumiseen
Rytkönen, Aino (2020)Tutkielma käsittelee musiikin merkitystä nuorten maahanmuuttajien kotoutumiseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä musiikki luo Suomeen tulleille nuorille, esimerkiksi tukeeko ... -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ... -
”Ja sitte se musiikki, jotenki siitä tulee semmonen olo että ei oo yksin” : musiikin rooli ja merkitykset 19–24-vuotiaiden nuorten arjessa
Kourilehto, Lotta (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia rooleja ja merkityksiä 19–24-vuotiaat suomalaiset nuoret arkipäiväiselle musiikin käytölle antavat, sekä sitä, mitkä eri tekijät voivat olla yhteydessä siihen, millaiseksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.