dc.contributor.advisor | Metsäpelto, Riitta-Leena | |
dc.contributor.advisor | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.author | Raitanen, Essi | |
dc.contributor.author | Anttonen, Saila | |
dc.date.accessioned | 2018-06-06T06:43:43Z | |
dc.date.available | 2018-06-06T06:43:43Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58372 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia lastentarhanopettajataustaisilla luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla on ammatinvaihdosta ja ammatti-identiteetistä. Lisäksi tarkasteltiin, oliko lastentarhanopettajataustalla merkitystä luokanopettajan opintojen ja työssä toimimisen kannalta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2018. Aineisto koostui kolmesta luokanopettajaopiskelijan ja neljästä luokanopettajan yksilöhaastattelusta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysiä hyödyntäen sekä aineistolähtöisesti että teoriaohjaavasti.
Tutkimustulosten perusteella lastentarhanopettajanopettajan ammatti oli suurimmalle osalle haastateltavista varavaihtoehto, sillä suurin osa oli hakenut ensimmäisenä vaihtoehtona luokanopettajakoulutukseen. Luokanopettajakou- lutukseen hakeutumisen syinä olivat useimmiten tutkittavien aiemmat työkoke- mukset lasten kanssa ja opinnot, jotka herättivät mielenkiinnon luokanopettajan työtä kohtaan. Haasteltavat kuvasivat luokanopettajan ammatti-identiteettiään myönteisenä ja koko ajan kehittyvänä. Tärkein tutkimustulos oli, että lastentar- hanopettajataustalla koettiin olevan paljon merkitystä luokanopettajan työn kannalta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä opettajakoulutuksen opiskelijavalintakoemenettelyjä. | fi |
dc.format.extent | 66 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Lastentarhanopettajataustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatinvaihdosta ja ammatti-identiteetistä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806063029 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | uranvalinta | |
dc.subject.yso | ammatinvalinta | |
dc.subject.yso | lastentarhanopettajat | |
dc.subject.yso | ammatinvaihto | |
dc.subject.yso | ammatillinen liikkuvuus | |