Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading
Suomalaisten tyttöjen ja poikien välinen ero lukutaitoa mittaavassa PISA-testissä on kansainvälisesti yksi suurimmista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, ilmenikö päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisissa taidoissa sukupuolieroja sekä sitä, kuinka paljon taidot ja sukupuoli olivat yhteydessä suoriutumiseen PISA-testissä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ennustivatko kognitiiviset taidot samalla tavalla sekä tyttöjen että poikien suoriutumista.
Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa vuonna 2000 syntyneitä lapsia neljältä eri paikkakunnalta on seurattu vuodesta 2006 alkaen. Esikouluvuoden aikaisiin testeihin osallistui 1839 lasta. Heidän taitojaan arvioitiin fonologisessa tietoisuudessa, nopeassa nimeämisessä, kirjaintuntemuksessa ja sanavaraston laajuudessa. Yhdeksännellä luokalla heistä 1015 osallistui PISA-testiin. Aineiston analyysissä käytettiin kahden riippumattoman otoksen t-testiä, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että tyttöjen fonologinen tietoisuus ja kirjaintuntemus olivat merkitsevästi paremmat ja että he odotetusti menestyivät poikia paremmin PISA-testissä. Kaikki kognitiiviset taidot olivat yhteydessä suoriutumiseen PISA-testissä, ja yhdessä sukupuolen kanssa ne selittivät siitä 19,7 %. Sekä tyttöjen että poikien menestystä ennustivat nopea nimeäminen ja sanavaraston laajuus. Sen sijaan kirjaintuntemus osoittautui merkitsevästi ennustavaksi vain pojille. Tutkimus osoitti, että yhdeksännen luokan lukutaitoa voidaan ennustaa jo esikouluvuoden kognitiivisten taitojen perusteella.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kindergarten pre-reading skills predict Grade 9 reading comprehension (PISA Reading) but fail to explain gender difference
Manu, Mari; Torppa, Minna; Eklund, Kenneth; Poikkeus, Anna-Maija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Niemi, Pekka (Springer, 2021)One of the aims for compulsory education is to diminish or alleviate differences in children’s skills existing prior to school entry. However, a growing gender gap in reading development has increasingly been documented. ... -
Text authenticity in international reading literacy assessment : focusing on PISA 2000
Sulkunen, Sari (University of Jyväskylä, 2007)Sari Sulkunen tutki väitöstyössään PISAn (Programme for International Student Assessment) lukutaitokokeessa olleiden tekstien autenttisuutta eli tyypillisyyttä ja kiinnostavuutta suomalaisnuorten kokemuspiirissä. Hän ... -
Second and foreign language fluency from a cognitive perspective : inefficiency and control of attention in lexical access
Olkkonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2017)The present dissertation focuses on the fluency of second and foreign language (L2). Second and foreign language use is often assessed by its fluency. However, the connections between language proficiency and fluency ... -
Editorial : Letter-sound knowledge, reading, reading comprehension and full literacy
Lyytinen, Heikki; Grigorenko, Elena L.; Sigmundsson, Hermundur (Frontiers Media SA, 2024) -
Reading Development from Kindergarten to Age 18 : The Role of Gender and Parental Education
Manu, Mari; Torppa, Minna; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja‐Kristiina; Poikkeus, Anna‐Maija; Niemi, Pekka (John Wiley & Sons, 2023)The gender difference in reading achievement in favor of adolescent girls is a robust finding in the literature, but the evidence is mixed when considering younger children. The present study followed the development of ...