dc.contributor.advisor | Torppa, Minna | |
dc.contributor.author | Manu, Mari | |
dc.date.accessioned | 2018-06-06T06:19:55Z | |
dc.date.available | 2018-06-06T06:19:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58370 | |
dc.description.abstract | Suomalaisten tyttöjen ja poikien välinen ero lukutaitoa mittaavassa PISA-testissä on kansainvälisesti yksi suurimmista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, ilmenikö päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisissa taidoissa sukupuolieroja sekä sitä, kuinka paljon taidot ja sukupuoli olivat yhteydessä suoriutumiseen PISA-testissä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ennustivatko kognitiiviset taidot samalla tavalla sekä tyttöjen että poikien suoriutumista.
Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa vuonna 2000 syntyneitä lapsia neljältä eri paikkakunnalta on seurattu vuodesta 2006 alkaen. Esikouluvuoden aikaisiin testeihin osallistui 1839 lasta. Heidän taitojaan arvioitiin fonologisessa tietoisuudessa, nopeassa nimeämisessä, kirjaintuntemuksessa ja sanavaraston laajuudessa. Yhdeksännellä luokalla heistä 1015 osallistui PISA-testiin. Aineiston analyysissä käytettiin kahden riippumattoman otoksen t-testiä, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että tyttöjen fonologinen tietoisuus ja kirjaintuntemus olivat merkitsevästi paremmat ja että he odotetusti menestyivät poikia paremmin PISA-testissä. Kaikki kognitiiviset taidot olivat yhteydessä suoriutumiseen PISA-testissä, ja yhdessä sukupuolen kanssa ne selittivät siitä 19,7 %. Sekä tyttöjen että poikien menestystä ennustivat nopea nimeäminen ja sanavaraston laajuus. Sen sijaan kirjaintuntemus osoittautui merkitsevästi ennustavaksi vain pojille. Tutkimus osoitti, että yhdeksännen luokan lukutaitoa voidaan ennustaa jo esikouluvuoden kognitiivisten taitojen perusteella. | fi |
dc.format.extent | 38 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Kindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806063028 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sukupuolierot | |
dc.subject.yso | kognitiiviset taidot | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | PISA-tutkimus | |
dc.subject.yso | luetun ymmärtäminen | |
dc.subject.yso | gender differences | |
dc.subject.yso | cognitive skills | |
dc.subject.yso | literacy | |
dc.subject.yso | Programme for International Student Assessment | |
dc.subject.yso | reading comprehension | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |