dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Posio, Eveliina | |
dc.date.accessioned | 2018-06-01T07:24:04Z | |
dc.date.available | 2018-06-01T07:24:04Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58265 | |
dc.description.abstract | Toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä alaluokilla. Toiminnallisuus on paljon esillä nykyajan suomalaisessa pedagogisessa kirjallisuudessa, mutta sen teoriatausta ja sovellusmahdollisuudet käytännön opetukseen jäävät usein vähälle huomiolle. Näin ollen toiminnallisuudesta on useita erilaisia tulkintoja. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014: 219) mukaan vieraiden kielten opetuksessa on käytettävä ”vaihtelevia ja toiminnallisia työtapoja”. Näitä työtapoja ei kuitenkaan määritellä tarkasti, joten kieltenopettajien voi olla haastavaa toteuttaa opetussuunnitelman tavoitteita työssään.
Tämä materiaalipaketti sisältää Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014), kokemuksellisen oppimisen ja funktionaalisen kielikäsityksen periaatteisiin pohjautuvan tulkinnan toiminnallisuudesta. Tavoitteena on tarjota toiminnallisia tehtäväkokonaisuuksia alaluokkien englannin opetukseen. Lähtökohtana on merkityksellisten kokemusten kautta oppiminen ja oppilaan rooli aktiivisena toimijana. Materiaalissa on erilaajuisia tehtäväkokonaisuuksia, joista opettajat voivat valikoida omille ryhmilleen parhaiten soveltuvat. Tehtäviä voi vapaasti muokata oppilaiden tarpeiden mukaan. Materiaali pyrkii yhdistämään konkreettisen kokemuksen ja toiminnan sekä tiedon abstraktin kognitiivisen prosessoinnin oppilaslähtöisesti. Tarkoituksena on rakentaa yhteyksiä englannin kielen rakenteiden, sanaston ja fraasien sekä niiden konkreettisten käyttötarkoitusten välille. Materiaali on kohdennettu 5-6-luokkien englannin opetukseen, mutta sitä voi soveltaa myös muiden ikäryhmien opetukseen.
Teoriaosassa avaan toiminnallisen oppimisen käsitettä kokemuksellisen oppimisen ja toimijuuden teorioihin perustuen. Käsittelen toiminnallista kieltenoppimista ja -opetusta funktionaalisen kielikäsityksen teorioiden ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) näkökulmista. Tarkastelen toiminnallisuuden erilaisia määritelmiä ja suhdetta kieltenoppimiseen ja -opetukseen myös pedagogisen kirjallisuuden ja Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) pohjalta. Lisäksi pohdin syitä sille, miksi toiminnallisuutta on vaikea määritellä. Teoriataustan perusteella muodostan oman määritelmäni toiminnallisuudesta ja toiminnallisesta kieltenoppimisesta ja -opetuksesta. Määritelmässä painottuvat oppilaan kokonaisvaltainen aktiivinen toimijuus, konkreettisen kokemuksen kautta oppiminen, tiedon rakentaminen sekä kielen oppiminen sen käytön avulla. | fi |
dc.format.extent | 113 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | functional working methods | |
dc.subject.other | foreign language learning and teaching | |
dc.subject.other | learner agency | |
dc.title | Functional English language learning: a material package for primary education | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806012969 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | vieraat kielet | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | toiminnallisuus | |
dc.subject.yso | foreign languages | |
dc.subject.yso | lower comprehensive school | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | educational methods | |
dc.subject.yso | functionality | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |