University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Boren, Kaisa
Date
2018
Discipline
Romaaninen filologia

 
Tutkielman tavoitteena oli saada selville, millä tavalla erilaiset viestintästrategiat ovat esillä uuden opetussuunnitelman mukaisessa ranskan B2/B3 -kielen oppikirjasarjassa J’aime. Samanaikaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin oppikirjat tukevat oppilaan kommunikatiivisen kielitaidon kehittymistä. Kieltenopetuksen keskeisenä tavoitteena on ollut jo pitkään viestinnällinen suullinen kielitaito. Tällaisen kielitaidon kehittyminen edellyttää tietoa erilaisista viestintästrategioista. Siksi on perusteltua ottaa selvää siitä, millä tavalla oppikirjat huomioivat tämän näkökulman. Tutkielman ensimmäisessä osassa tarkasteltiin viestinnällisen kielitaidon määritelmää ja sen osa-alueita (kieliopillista, sosiolingvistista, strategista ja vuorovaikutuksellista) eri teorioita ja Eurooppalaista viitekehystä hyödyntäen. Ensimmäisenä tutkittiin, millä tavalla oppikirjojen sisältö tukee viestinnällisen kielitaidon kehittymistä. Kirjoitetuista dialogeista huomattiin, että ne sisältävät runsaasti erilaisiin konteksteihin sidonnaisia viestintästrategioita ja toimivat siten mallina keskustelulle, joka käydään ranskaksi. Suullisten viestinnällisten harjoitusten tarkoituksena oli saada oppilaat keskustelemaan, näyttelemään, reagoimaan, haastattelemaan, kertomaan sekä kysymään ja vastaamaan. Toiseksi haluttiin selvittää, millaisia viestintästrategioita oppikirjoissa esiintyy. Eurooppalaisen viitekehyksen pohjalta strategiat jaettiin vuorovaikutusstrategioihin ja kompensaatiostrategioihin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppikirjat tuovat monipuolisesti esille erilaisia vuorovaikutusstrategioita ja asettavat niiden oppimiselle selkeitä tavoitteita. Kirjoissa esiintyy runsaasti suullisia tehtäviä, jotka mahdollistavat strategioiden harjoittelemisen. J’aime-sarjan ensimmäisessä osassa korostuu dialogisten tekstien osuus ja siten J’aime 1 antaa perusteet viestinnällisen kielitaidon kehittymiselle. Vuorovaikutusstrategioiden oppimista aletaan painottaa enemmän J’aime 2 ja J’aime 3 -kirjoissa; esimerkiksi puheenvuorotteluun liittyvien keskustelutaitojen tärkeyttä korostetaan sarjan kolmannessa oppikirjassa. Kompensaatiostrategioita oppikirjoissa esiintyy hyvin vähän eikä niitä juurikaan harjoitella. Kirjojen tekijät kuitenkin kannustavat oppilaita kompensoimaan puuttuvaa kielitaitoa kiertoilmausten sekä ilmeiden ja eleiden avulla. ...
Keywords
ranskan kieli vieraat kielet suullinen kielitaito kielen oppiminen opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312941

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Étude comparative des stratégies de communication dans les séries de manuels Escalier et On the go 

    Jaatinen, Jenni (2019)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja vertailla, kuinka ranskan oppikirjasarja Escalier ja englannin oppikirjasarja On the Go huomioivat sisällössään erilaiset viestintästrategiat, tukien näin samalla suullisen ...
  • ”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi 

    Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)
    Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ...
  • Les exercices et la méthodologie de la production orale dans la série de manuels Voilà! 

    Tyrväinen, Jenna (2011)
    Monet kokevat, että koulussa ei opi puhumaan vieraita kieliä, kuitenkin juuri suullista kielitaitoa kaivattai-siin niin vapaa-ajalla kuin työssä kansainvälisissä viestintätilanteissa. Suullisen kielitaidon merkitykseen on ...
  • Analyse du contenu culturel des manuels de la série J’aime 

    Mesiniemi, Maarit (2020)
    Tarkastelen tutkimuksessani millä tavalla suomalainen yläkoulun ja lukion J’aime-oppikirjasarja tukee ranskan kulttuurin opetusta ranskan kielen oppitunneilla. Kyseinen oppikirjasarja valittiin tutkimukseen, koska se on ...
  • "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland 

    Oksanen, Salla (2017)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre