Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.authorKemppainen, Heidi
dc.date.accessioned2018-05-31T06:47:21Z
dc.date.available2018-05-31T06:47:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58237
dc.description.abstractTutkielmassa selvitettiin, millaisia ovat oppilaiden kokemukset oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä. Tutkimus toteutettiin yhden koulun kahdella luokka-asteella haastattelemalla syksyllä 2016 ja keväällä 2017 kolmas- ja viidesluokkalaisia oppilaita. Kolmasluokkalaisista haastateltiin 25 oppilasta ja viidesluokkalaisista 16 oppilasta. Osa haastatteluista tehtiin parihaastatteluina. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan uuden oppimisympäristön miellyttävyys ja siellä viihtyminen olivat oppilaille tärkeitä tekijöitä. Fyysisellä oppimisympäristöllä oli myös merkitystä työskentelylle: oppilaiden kuvauksissa uudessa oppimisympäristössä nousi esiin useita erilaisia oppimiseen liittyviä työskentelytapoja ja oppilaat kokivat voivansa vaikuttaa työskentelymuodon ja –paikan valintaan. Uusi oppimisympäristö tarjosi oppilaiden mukaan vaihtelevia tiloja muun muassa ryhmätyöskentelyyn. Oppimisympäristön avoimuus oli kuitenkin haasteellinen ympäristön koetun rauhallisuuden kannalta. Oppilaat nostivat esille meluisuuden vähentämisen ja rauhallisten työskentelypaikkojen lisäämisen yhtenä oppimisympäristön kehittämiskohteena. Uusien sähköisten oppivälineiden käyttö jakoi mielipiteitä. Ne olivat oppilaista hyödyllisiä ja motivoivia työvälineitä, mutta niiden rinnalle toivottiin myös perinteisiä opiskeluvälineitä kuten kirjoja. Tutkimustulokset antavat suuntaa oppimisympäristöjen kehittämistyölle. Oppilaille oppimisympäristöllä oli suuri merkitys ja heillä oli paljon ajatuksia siitä, millaisen he toivovat oman oppimisympäristönsä olevan. Oppilaat tulisikin jatkossa ottaa huomioon aktiivisina toimijoina, jotka voivat mielipiteillään ja toiminnallaan vaikuttaa myös oppimisympäristönsä suunnitteluun.fi
dc.format.extent104
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheravoin oppimisympäristö
dc.subject.otherfyysinen oppimisympäristö
dc.subject.othertyöskentelyn tavat
dc.subject.otherlasten kokemukset
dc.titleOppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805312935
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot