Työtapojen valinta ja niitä ohjaavat tekijät fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä ja perinteisessä suljetussa luokkatilassa
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tehtävä oli selvittää, mitä työtapoja opettajat valitsevat ja mitkä tekijät ohjaavat työtapojen valintaa fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä ja perinteisessä suljetussa luokkatilassa. Tutkimus on toteutettu fenomenografisella tutkimusotteella, jonka laadullinen aineisto on kerätty eläytymismenetelmällä syksyllä 2019. Tutkimuksen vastaajina oli yhteensä 26 opettajana työskentelevää henkilöä. He kirjoittivat eläytymismenetelmää hyödyntäen kaksi tuntikuvausta kahdesta erilaisesta oppimisympäristöstä. Aineisto analysoitiin fenomenografisella aineistolähtöisellä analyysillä ja analyysissä hyödynnettiin kvantifiointia.
Tutkimuksemme tuloksista selviää, että työtavoiksi valittiin suurryhmä-, yksilö-, pienryhmä- ja parityöskentelyä. Näiden valintaa ohjaaviksi tekijöiksi muodostuivat tila ja toiminnallisuus, tunnin rytmittäminen, opettajan pedagogiset ratkaisut, eriyttäminen sekä työrauha ja samanaikaisopetus. Suurryhmätyöskentelyä työtapana valitaan pääsääntöisesti eniten korostuen perinteisessä suljetussa luokkatilassa. Yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä valitaan yhtä paljon korostuen kuitenkin fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä. Parityöskentely saa vähiten mainintoja, korostuen perinteisessä suljetussa luokkatilassa. Työrauha painottuu perinteisessä suljetussa luokkatilassa ja samanaikaisopetus fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
3. – 4. -luokkalaisten oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja koulusitoutuneisuus perinteisessä ja avoimessa oppimisympäristössä
Peltola, Siiri (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. ja 4. luokkalaisten oppilaiden fyysisen aktiivisuuden muutoksia oppimisympäristön muutoksen myötä oppituntien aikaisen, vapaa-ajan ja vuorokauden aikaisen fyysisen aktiivisuuden ... -
Opettajien näkemyksiä opetus-oppimisprosesseja ja hyvinvointia edistävistä oppimisympäristöistä eri koulutusasteilla
Mäkelä, Tiina; Kankaanranta, Marja; Yada, Takumi; Hyöky, Elma (Kunnallisalan kehittämissäätiö, 2024)Uudenlaisten ja perinteisten opetuksessa käytettävien menetelmien, välineiden ja tilojen vaikutuksesta sekä opettamiseen ja oppimiseen että hyvinvointiin käydään runsaasti keskustelua. Oppimisympäristöjen suunnitteluun ... -
Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä
Kemppainen, Heidi (2018)Tutkielmassa selvitettiin, millaisia ovat oppilaiden kokemukset oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä. Tutkimus toteutettiin yhden koulun kahdella luokka-asteella haastattelemalla ... -
iPadin käyttö avoimessa ja joustavassa oppimistilassa
Myllyniemi, Laura (2017) -
Työtapojen kirjo ja mahdollisuuksien meri luonnontieteiden opetuksessa käytettävät työtavat ja konstruktivistinen oppimiskäsitys
Jalkanen, Krista; Tolvanen, Paula (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.