Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassa selvitettiin, millaisia ovat oppilaiden kokemukset oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä. Tutkimus toteutettiin yhden koulun kahdella luokka-asteella haastattelemalla syksyllä 2016 ja keväällä 2017 kolmas- ja viidesluokkalaisia oppilaita. Kolmasluokkalaisista haastateltiin 25 oppilasta ja viidesluokkalaisista 16 oppilasta. Osa haastatteluista tehtiin parihaastatteluina. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan uuden oppimisympäristön miellyttävyys ja siellä viihtyminen olivat oppilaille tärkeitä tekijöitä. Fyysisellä oppimisympäristöllä oli myös merkitystä työskentelylle: oppilaiden kuvauksissa uudessa oppimisympäristössä nousi esiin useita erilaisia oppimiseen liittyviä työskentelytapoja ja oppilaat kokivat voivansa vaikuttaa työskentelymuodon ja –paikan valintaan. Uusi oppimisympäristö tarjosi oppilaiden mukaan vaihtelevia tiloja muun muassa ryhmätyöskentelyyn. Oppimisympäristön avoimuus oli kuitenkin haasteellinen ympäristön koetun rauhallisuuden kannalta. Oppilaat nostivat esille meluisuuden vähentämisen ja rauhallisten työskentelypaikkojen lisäämisen yhtenä oppimisympäristön kehittämiskohteena. Uusien sähköisten oppivälineiden käyttö jakoi mielipiteitä. Ne olivat oppilaista hyödyllisiä ja motivoivia työvälineitä, mutta niiden rinnalle toivottiin myös perinteisiä opiskeluvälineitä kuten kirjoja.
Tutkimustulokset antavat suuntaa oppimisympäristöjen kehittämistyölle. Oppilaille oppimisympäristöllä oli suuri merkitys ja heillä oli paljon ajatuksia siitä, millaisen he toivovat oman oppimisympäristönsä olevan. Oppilaat tulisikin jatkossa ottaa huomioon aktiivisina toimijoina, jotka voivat mielipiteillään ja toiminnallaan vaikuttaa myös oppimisympäristönsä suunnitteluun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
3. – 4. -luokkalaisten oppilaiden fyysinen aktiivisuus ja koulusitoutuneisuus perinteisessä ja avoimessa oppimisympäristössä
Peltola, Siiri (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. ja 4. luokkalaisten oppilaiden fyysisen aktiivisuuden muutoksia oppimisympäristön muutoksen myötä oppituntien aikaisen, vapaa-ajan ja vuorokauden aikaisen fyysisen aktiivisuuden ... -
Perusopetuksen opettajien kokemuksia ulkoilmaopetuksesta oppilaiden fyysisen aktiivisuuden edistäjänä
Nekkonen, Johanna (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kokemusperäistä tietoa ulkoilmaopetusta tekevien opettajien kokemuksista, havainnoista ja käsityksistä ulkoilmaopetuksesta oppilaiden fyysisen aktiivisuuden edistäjänä, ja ... -
Työtapojen valinta ja niitä ohjaavat tekijät fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä ja perinteisessä suljetussa luokkatilassa
Tuppurainen, Laura; Tolvanen, Sanna (2019)Tutkimuksen tehtävä oli selvittää, mitä työtapoja opettajat valitsevat ja mitkä tekijät ohjaavat työtapojen valintaa fyysisesti avoimessa oppimisympäristössä ja perinteisessä suljetussa luokkatilassa. Tutkimus on toteutettu ... -
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ... -
”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
Könönen, Iiris; Pyhäjärvi, Elina (2022)Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.