When Something Goes Right; Human as Recovery Barrier in Aviation
Ilmailun tulevaisuuden arviointi on yksinkertaisempaa lentoliikenteen kasvu- kuin lentoturvallisuuslukujen valossa. Siinä, missä ilmailuteollisuus teknologian suunnannäyttäjänä on valmis vastaamaan kompleksisuuden haasteeseen, on ihminen käyttäjänä vastuussa epäselvyyksien ratkaisemisesta. Teknologialle, ja ihmisellekin, on määritettävissä ”vikatiheys” - niin kauan kuin poikkeamat eivät tapahdu yhtäaikaisesti, on jokin turvamekanismi käytettävissä seurausten minimoimiseksi.
Tämä tutkimus on tehty jatkumona inhimillisten tekijöiden (HF, human factors) toimintaympäristön kehittämiselle; luomaan valmiuksia tulevaisuuden lentoturvallisuustapahtumien kohtaamiseksi. Lähestymissuunta valittiin käänteiseksi hyväksyen ehdoitta jokainen 106:ssa ”ihmismyönteisessä” ilmailun vaaratilanteessa läsnä ollut ihminen, ja hakien asioita jotka olivat menneet hyvin. Tutkimukseen sisältyy tapauksia vuosilta 2000 - 2016, lentäjiä 50 lentotunnista 20000 tuntiin sekä ilma-aluksia purjekoneista satoja kertoja raskaampiin kuljetuskoneisiin. Kokonaiskuvan saamiseksi ihmisen toiminnasta palautumisen turvamekanismeja on arvioitu systeemisellä tasolla.
Neljässä viidestä tapauksesta turvamekanismina on ollut tilanteen mukainen kognitiivinen toiminta joko lentäjien, lennonjohtajien tai järjestelmää ylläpitävien ihmisten aktiviteettina. Koska lentäjät kohtaavat turvallisuusuhan kasvotusten, erityisesti heidän kognitiiviset strategiansa ja työkuormansa arvioitiin. Tutkimusaineistossa korostuu suoritusteho, joka saavutetaan automaatiotasolla tunnistamalla tilanteen kuvio ja suorittamalla soveltuva taitopohjainen toimenpide. Mikäli kuvio ei hahmotu esimerkiksi kokemattomuuden vuoksi, on tilanne kohdattava ongelmanratkaisullisena haasteena. Haastekeskeisyys korostaessaan ihmisen kykyjä ja suojatessaan stressipohjaiselta kuormitukselta, on keskeinen ajanmukainen koulutusteema.
Tässä tutkimuksessa käytetty käänteinen lähestymistapa osoittautui lupaavaksi. Jos viranomainen hyödyntää vastaavaa käänteisyyttä, sen voidaan uskoa vaikuttavan yleiseen asenneilmapiiriin uutta keskustelua avaavana. Uutta ja arvokasta HF tietoa on mahdollista saada käyttöön jalostettaessa tehtyä työkuomakoetta, joka osoitti korrelaatiota lopputuleman menestyksellisyyteen. Tulevaisuuden lentoturvallisuustutkimuksen haasteisiin voidaan vastata ottaen käyttöön yleispätevät HF- ja työkuormatyökalut, joita käytettäisiin ennen kaikkea silloin, kun jokin menee oikein.
...
Telling the future as air traffic growth numbers is easier than telling it in safety occurrence numbers. At the technological forefront the aviation industry is capable to meet the challenges of increasing complexity where as the human operator is inherently the ambiguity solver. The technology has its ‘mean time between failure’ and so has the human - as long as these two don’t materialize simultaneously there is a barrier to mitigate the effects of a flaw.
This research is made in spirit of continuously improved HF (human factors) framework to meet the future challenges of aviation safety occurrences. A less common angle, inverse investigation, was taken in purpose to embrace the people of 106 ‘human-friendly’ aviation incidents by locating things that had gone right. The years covered are from 2000 to 2016, including pilots with experience from fifty flight hours to twenty-thousand, and aircraft from gliders to hundreds of times heavier transport aircraft. For the full picture, the human activity as a recovery barrier was identified and analyzed at the systemic level.
In four out of five of the cases the contextual cognitive activity of pilots, air traffic controllers or support personnel was found having been the resort of recovery barrier. As pilots intrinsically encounter the actual threats vis-à-vis, it is their cognitive strategies and workload that was evaluated. The contextual data from the investigation reports highlight the power of automatic pattern recognition followed by matching and executing a corresponding skilled action. If pattern is not recognizable, for example due to low experience, the situation should be approached as a problem solving challenge. The challenge orientation in crisis, emphasizing human capabilities and protecting from the stress-related high cognitive loads, is central as a training goal of the era.
As such, the inverse angle used for this investigation was discovered having great potential. Sheer attitude effect, especially when coming from the investigative authority, is expected to open new routes. New HF information with high value may become available when refining the executed workload experiment that indicated potential correlation to successful endings. It is possible to meet the future demand in safety investigation by adopting universal HF and workload tools in use, especially when something goes right.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Intercultural communication difficulties and their effects on flight safety
Cheng, Ziying (2015)Globalization of air travel is leading to a multicultural mix of crew. In regard of culture, the cockpit culture is more diverse than the past in aviation world. In the past 20 years, nearly all of the commercial airlines ... -
Cyber security challenges in aviation and maritime
Lehto, Martti (Cyberwatch Finland Oy, 2021) -
Environmental Responsibility as a Factor in Gaining Competitive Advantage in the Aviation Industry
Baumeister, Stefan (Journal of Geotechnical and Transportation Engineering, 2015)In recent years there has been increasing interest in the environmental impacts of aviation, and some airlines have begun to address this issue more seriously. At the same time, competition in the aviation industry has ... -
Personal, social, and environmental factors associated with lifejacket wear in adults and children: A systematic literature review
Peden, Amy E.; Demant, Daniel; Hagger, Martin; Hamilton, Kyra (Public Library of Science, 2018)Objective: Drowning claims 7% of the global burden of injury-related deaths. Lifejackets are routinely recommended as a drowning prevention strategy; however, a review of related factors regarding lifejacket wear has ... -
Semantic distance as a critical factor in icon design for in-car infotainment systems
Silvennoinen, Johanna; Kujala, Tuomo; Jokinen, Jussi P.P. (Pergamon Press, 2017)In-car infotainment systems require icons that enable fluent cognitive information processing and safe interaction while driving. An important issue is how to find an optimised set of icons for different functions in terms ...