Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen tuotevalikoimat laajenevat, mikä voi hankaloittaa kuluttajien asiointia verkkokaupoissa, sillä haluttujen tuotteiden löytäminen voi olla vaikeampaa. Tähän ongelmaan ratkaisuksi on kehitetty suosittelujärjestelmiä, jotka ehdottavat kuluttajalle tuotteita tai palveluita, josta tämä voisi mahdollisesti olla kiinnostunut. Tässä tutkielmassa otettiin selvää kirjallisuuskatsauksen keinoin, vaikuttavatko verkkokauppojen suosittelujärjestelmät kuluttajan ostopäätökseen. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suosittelujärjestelmillä on useita positiivisia vaikutuksia kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen. Tärkeimpiä havaittuja tekijöitä ostopäätöksen syntymiselle suosittelujärjestelmän avuin olivat informaatiotulvan vähentäminen, luottamuksen tunne sekä myynnin edistäminen. Suosittelujärjestelmien vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen on tärkeä tutkia, sillä suosittelujärjestelmien toiminnassa on yhä jonkin verran puutteita, mutta myös paljon mahdollisuuksia etenkin tulevaisuuden teknologioita hyödyntäen.
...
Today's trading is increasingly expanding from traditional shops to e-commerce. E-commerce has greatly increased popularity and makes purchasing around the world possible. At the same time, product range in online stores is expanding, which can make it difficult for consumers, because wanted products might be more difficult to find. For this problem, recommendation systems have been developed that suggest the products or services that might be interest to consumer. This paper made it clear by means of a literature review whether the e-commerce recommendation systems affect the consumer's purchase decision. The results of the research showed that recommendation systems have several positive effects on the consumer's purchase decision. The most important factors found in the purchase decision-making process as a result of the recommendation system were the reduction of information loss, the feeling of trust and sales promotion. It is important to examine the impact of recommendation systems on the purchasing decision of the consumer, as there are still some problems in the use of recommendation systems, but also a great deal of potential, especially in the use of future technologies.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
Hietikko, Kim (2018)Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ... -
Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
Jussila, Jenni (2020)Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Suosittelujärjestelmien vaikutus median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen
Böger, Niiles (2019)Tassa tutkielmassa selvitetaan sita, miten hakukoneiden, sosiaalisen median ja muiden medioiden suosittelujarjestelmat vaikuttavat median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, ... -
Suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen suoratoistopalveluissa
Lahdenvesi, Eveliina (2024)Suosittelujärjestelmien käyttö on yleistynyt suoratoistopalveluiden laajentuessa eri media-aloilla, ja ne ovat suurina vaikuttajina määrittämässä millaista mediaa kulutamme päivittäin. Suosittelujärjestelmät ovat keskeinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.