Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPalonen, Teija
dc.contributor.authorJunkkarinen, Anni
dc.date.accessioned2018-05-31T05:16:51Z
dc.date.available2018-05-31T05:16:51Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58228
dc.description.abstractNykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen tuotevalikoimat laajenevat, mikä voi hankaloittaa kuluttajien asiointia verkkokaupoissa, sillä haluttujen tuotteiden löytäminen voi olla vaikeampaa. Tähän ongelmaan ratkaisuksi on kehitetty suosittelujärjestelmiä, jotka ehdottavat kuluttajalle tuotteita tai palveluita, josta tämä voisi mahdollisesti olla kiinnostunut. Tässä tutkielmassa otettiin selvää kirjallisuuskatsauksen keinoin, vaikuttavatko verkkokauppojen suosittelujärjestelmät kuluttajan ostopäätökseen. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suosittelujärjestelmillä on useita positiivisia vaikutuksia kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen. Tärkeimpiä havaittuja tekijöitä ostopäätöksen syntymiselle suosittelujärjestelmän avuin olivat informaatiotulvan vähentäminen, luottamuksen tunne sekä myynnin edistäminen. Suosittelujärjestelmien vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen on tärkeä tutkia, sillä suosittelujärjestelmien toiminnassa on yhä jonkin verran puutteita, mutta myös paljon mahdollisuuksia etenkin tulevaisuuden teknologioita hyödyntäen.fi
dc.description.abstractToday's trading is increasingly expanding from traditional shops to e-commerce. E-commerce has greatly increased popularity and makes purchasing around the world possible. At the same time, product range in online stores is expanding, which can make it difficult for consumers, because wanted products might be more difficult to find. For this problem, recommendation systems have been developed that suggest the products or services that might be interest to consumer. This paper made it clear by means of a literature review whether the e-commerce recommendation systems affect the consumer's purchase decision. The results of the research showed that recommendation systems have several positive effects on the consumer's purchase decision. The most important factors found in the purchase decision-making process as a result of the recommendation system were the reduction of information loss, the feeling of trust and sales promotion. It is important to examine the impact of recommendation systems on the purchasing decision of the consumer, as there are still some problems in the use of recommendation systems, but also a great deal of potential, especially in the use of future technologies.en
dc.format.extent28
dc.language.isofi
dc.subject.otherostopäätös
dc.titleVerkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805312925
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysosuosittelujärjestelmät
dc.subject.ysoverkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot