dc.contributor.advisor | Sume, Helena | |
dc.contributor.author | Seilola, Irja | |
dc.date.accessioned | 2018-05-29T09:30:09Z | |
dc.date.available | 2018-05-29T09:30:09Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58212 | |
dc.description.abstract | Irja Seilola. 2018. Ei mun lapsen tarvii vain pärjätä – hän saa loistaa. Kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia koulun aloittamisen nivelvaiheesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 61 sivua.
Koulunkäynnin aloittaminen on kaikille lapsille ja vanhemmille jännittävä vaihe elämässä. Kuulovammaisten lasten vanhemmat joutuvat jo varhaisessa vaiheessa pohtimaan lastensa koulunkäyntiin liittyviä tekijöitä ja mahdollisia oppimisen tuen muotoja. Vanhempien aktiivisuus on merkittävässä asemassa tiedon saannissa kuulovammaisen lapsen koulun valinnan ja oppimisen tuen muotojen pohdinnoissa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia koulun aloittamisen nivelvaiheesta. Tavoitteena on tuoda esille, mitkä tekijät ovat olennaisia kuulovammaisen lapsen koulun aloittamisen nivelvaiheessa ja miten kuulovammaisten lasten vanhempien asiantuntijuus toteutuu. Tässä laadullisessa tutkimuksessa on haastateltu kuuden kuulovammaisen lapsen vanhemman kokemuksia lapsensa koulun aloittamisen nivelvaiheesta. Haastattelut on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa ilmeni, että kuulovammaisen lapsen vanhempien aktiivisuus sekä kuulovammatiedon hajanaisuus vaikuttavat lapsen kouluun aloittamisen nivelvaiheeseen. Vanhempien tieto- ja tukiverkostoina toimivat vertaistukiverkostot. Toisten samassa tilanteessa olevien vanhempien antama tieto ja tuki toimii perheille voimavarana. Lisäksi vanhempien tukena oli koulujärjestelmän tarjoama tuki ja kolmannen sektorin järjestöjen työntekijä, joka tuki vanhemman näkökulmaa koulunaloituksen nivelvaiheessa. Vanhemmat odottivat tukea ratkaisuihinsa ja positiivista asennetta lapsen vastaanottavalta koululta. Lisäksi vanhemmat toivoivat konkreettisia työkaluja, kuten tarkistuslistaa ratkaisujensa tueksi. | fi |
dc.format.extent | 61 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | koulun tuki | |
dc.subject.other | vanhemman asiantuntijuus | |
dc.subject.other | koulun aloittamisen nivelvaihe | |
dc.title | "Ei mun lapsen tarvii vain pärjätä - hän saa loistaa" : kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia koulun aloittamisen nivelvaiheesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805292887 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | vertaistuki | |
dc.subject.yso | kuulovammaiset | |
dc.subject.yso | sisäkorvaistutteet | |
dc.subject.yso | kuulovammat | |
dc.subject.yso | huonokuuloisuus | |
dc.subject.yso | kuulokojeet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |