"Ei mun lapsen tarvii vain pärjätä - hän saa loistaa" : kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia koulun aloittamisen nivelvaiheesta
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Irja Seilola. 2018. Ei mun lapsen tarvii vain pärjätä – hän saa loistaa. Kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia koulun aloittamisen nivelvaiheesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 61 sivua.
Koulunkäynnin aloittaminen on kaikille lapsille ja vanhemmille jännittävä vaihe elämässä. Kuulovammaisten lasten vanhemmat joutuvat jo varhaisessa vaiheessa pohtimaan lastensa koulunkäyntiin liittyviä tekijöitä ja mahdollisia oppimisen tuen muotoja. Vanhempien aktiivisuus on merkittävässä asemassa tiedon saannissa kuulovammaisen lapsen koulun valinnan ja oppimisen tuen muotojen pohdinnoissa.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia koulun aloittamisen nivelvaiheesta. Tavoitteena on tuoda esille, mitkä tekijät ovat olennaisia kuulovammaisen lapsen koulun aloittamisen nivelvaiheessa ja miten kuulovammaisten lasten vanhempien asiantuntijuus toteutuu. Tässä laadullisessa tutkimuksessa on haastateltu kuuden kuulovammaisen lapsen vanhemman kokemuksia lapsensa koulun aloittamisen nivelvaiheesta. Haastattelut on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa ilmeni, että kuulovammaisen lapsen vanhempien aktiivisuus sekä kuulovammatiedon hajanaisuus vaikuttavat lapsen kouluun aloittamisen nivelvaiheeseen. Vanhempien tieto- ja tukiverkostoina toimivat vertaistukiverkostot. Toisten samassa tilanteessa olevien vanhempien antama tieto ja tuki toimii perheille voimavarana. Lisäksi vanhempien tukena oli koulujärjestelmän tarjoama tuki ja kolmannen sektorin järjestöjen työntekijä, joka tuki vanhemman näkökulmaa koulunaloituksen nivelvaiheessa. Vanhemmat odottivat tukea ratkaisuihinsa ja positiivista asennetta lapsen vastaanottavalta koululta. Lisäksi vanhemmat toivoivat konkreettisia työkaluja, kuten tarkistuslistaa ratkaisujensa tueksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perheen pyörteinen arki : sisäkorvaistutetta käyttävän lapsen matka kouluun
Sume, Helena (Jyväskylän yliopisto, 2008)Helena Sume tutki sisäkorvaistutetta (SI) käyttävien lasten vanhempien näkökulmasta prosessia, joka käynnistyi lapsen kuurouden toteamisesta ja päättyi kouluratkaisuun.- Varhaislapsuuden aikana perheen elämässä oli kolme ... -
Kuulovammaisena yleisopetuksen liikunnassa
Ruonakangas, Laura (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella koululiikuntaa kuulovammaisen oppilaan näkökulmasta. Pyrkimyksenä on selvittää olemassa olevien tutkimusten perusteella, miten kuulovammaiset oppilaat kokevat koululiikunnan ... -
Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
Somervuo, Kirsi-Maaret (2022)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ammattilaisten kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia, uhkia tai ... -
Tunteiden siirtyminen vanhempien ja lasten välillä : vanhemman psyykkinen hyvinvointi ja lapsen temperamenttipiirteet tunteiden siirtoon vaikuttavina tekijöinä
Kaila, Suvi (2011)Tutkimuksessa tarkasteltiin viikon mittaisen päiväkirjatutkimuksen avulla positiivisten ja negatiivisten tunteiden siirtymistä edellisestä päivästä seuraavaan päivään vanhempien ja lasten välillä sekä vanhemman psyykkistä ... -
Kuulovammaisen lapsen vuorovaikutuksen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Niemi, Jenna (2021)Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta on tärkeää, että jokaisen lapsen kasvua ja oppimista tuetaan parhaimmalla mahdollisella tavalla oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisesti varhaiskasvatuksesta lähtien. ...