Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSume, Helena
dc.contributor.authorJauhiainen, Maija
dc.contributor.authorKangasmetsä, Katariina
dc.date.accessioned2018-05-29T07:21:32Z
dc.date.available2018-05-29T07:21:32Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58189
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lähikoulua käyvien kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia lastensa opiskelusta. Suomi on osana Euroopan Unionia sitoutunut toteuttamaan inklusiivista opetusta. Inklusiivisen opetuksen ydin on siinä, että jokainen oppilas voi opiskella ja oppia samassa koulussa yhdessä muiden oppilaiden kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhä useampi erityistä tukea saava lapsi ja nuori käy koulua lähikoulussa. Näin ollen myös suurin osa kuulovammaisista lapsista opiskelee hänelle osoitetussa lähikoulussa erityiskoulun sijaan. Inklusiivisen opetuksen myötä onkin tullut ajankohtaiseksi pohtia sitä, saavuttaako riittävä tuki kaikki oppilaat niin, että oppiminen onnistuu lähikoulussa. Tätä tutkimusta varten haastateltiin lähikoulua käyvien kuulovammaisten lasten vanhempia. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla ja haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi. Haastatteluun osallistui yhteensä kahdeksan vanhempaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen mukaan vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä lapsensa koulussa saamaan tukeen. Tukitoimet koulussa keskittyivät niin oppimisen kuin osallisuudenkin tukemiseen. Vanhemman rooli kuulovammaisen lapsen koulunkäynnin tukijana näyttäytyi aktiivisena. Osa vanhemmista oli kuitenkin joutunut taistelemaan saadakseen lapselleen kuuluvat tukitoimet toteutumaan. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia vanhempien lisäksi myös lapsia itseään, sekä havainnoida opetusta ja toimintaa koulussa paremman kokonaiskuvan saamiseksi.fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkuulovammainen lapsi
dc.subject.otherlähikoulu
dc.subject.otherosallisuus
dc.titleKuulovammainen lapsi lähikoulussa: Inklusiivinen opetus vanhemman silmin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805292861
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysokuulovammaiset
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoyleisopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot