”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistämistä oppimis- ja ohjauskeskuksen ohjaavien opettajien tekemässä lähikouluyhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa rooleissa ohjaavat opettajat toimivat lähikouluyhteistyössä sekä millaisia haasteita he kokevat rooleissaan. Tutkimuksen yksilö- tai parihaastatteluihin osallistui seitsemän ohjaavaa
opettajaa oppimis- ja ohjauskeskus Valterin eri
toimipisteistä. Kerätty haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyyttisesti. Tutkimuksessa tunnistettiin viisi ohjaavan opettajan roolia, jotka olivat tiedonantaja, ajatusten avartaja, kanssakulkija, muutosagentti sekä moniäänisyyden turvaaja. Ohjaavat opettajat olivat kohdanneet lähikouluyhteistyön aikana haasteita liittyen lähikoulujen opettajien tietojen tai taitojen puutteisiin, heidän ajattelunsa tai toimintansa muuttamiseen, kumppanuuden rakentamiseen, sitoutumattomuuteen ja rakenteisiin sekä yhteistyön eri osapuolten välisiin
ristiriitatilanteisiin. Tutkimuksen tuloksena muodostuneet ohjaavien opettajien erilaiset roolit voidaan nähdä toisiaan täydentävänä kokonaisuutena, jonka avulla erilaisiin lähikoulujen tarpeisiin voidaan vastata joustavasti inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistämiseksi. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että ohjaavat opettajat pyrkivät lähestymään yhteistyön aikana esiintyviä haasteita etsimällä niihin mahdollisia ratkaisuja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28138]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan vastuu inklusiivisen kasvatuksen toteuttamisessa
Naukkarinen, Aimo (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018) -
“Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
Lehtinen, Paula; Siimekselä, Sini (2019)Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. ... -
Robotti luokkahuoneen ekosysteemissä : robotit kestävän kehityksen tavoitteiden edistäjinä?
Maijala, Minna; Mutta, Maarit (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Kielten opetus on nopeasti muuttuvassa maailmassa jatkuvasti uusien haasteiden edessä. Monet näistä haasteista liittyvät kulttuurien kohtaamiseen, monikielisyyteen ja oppimisympäristöjen muuttumiseen teknologisen kehityksen ... -
Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjinä
Komulainen, Vilma; Perokorpi, Inka; Mustonen, Sanna; Eskelä-Haapanen, Sirpa (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia roolistaan maahanmuuttotaustaisten äitien kotouttamisprosessissa sekä toimista, joilla heidän nähdäkseen on vaikutusta onnistuneeseen kotoutumiseen. Aineisto kerättiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.