Show simple item record

dc.contributor.advisorBöök, Marja Leena
dc.contributor.authorTuurinmaa, Pasi
dc.date.accessioned2018-05-28T10:46:35Z
dc.date.available2018-05-28T10:46:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58167
dc.description.abstractTaloudelliset arvot ovat nousseet yhteiskunnallisen keskustelun keskiöön viimeisten vuosikymmenien aikana. Usein yhteiskunnallisia päätöksiä saatetaan perustella niiden aiheuttamien kustannusten kautta, jolloin muut perusteet näille päätöksille puuttuvat tai niiden merkitys vähenee. Myös peruskoulua koskevia päätöksiä saatetaan tehdä talouskysymykset edellä. Tässä pro gradu - tutkielmassa selvitettiin käsityksiä peruskoulun saamien resurssien tilasta ja niiden tason mahdollisista muutoksista. Lisäksi tutkittiin käsityksiä siitä, miten resurssit ja niiden muutokset vaikuttavat koulun arjessa oppilaiden mahdollisuuksiin ja tasa-arvoon. Kolmas tutkimuskysymys kohdistui siihen, millaisia käsityksiä on koululaisten sosioekonomisen taustan vaikutuksesta koulussa pärjäämiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla koulun resursseja koskevan päätöksenteon kanssa työskenteleviä henkilöitä. Yksilöhaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavat, joita oli kaikkiaan yhdeksän, sijoittuivat koulun arkeen (rehtorit), kunnan hallinnolliseen päätöksentekoon (lähipäättäjät, asemaltaan virkamiehiä) sekä ylemmän tason päätöksentekoon (etäpäättäjät, asemaltaan luottamushenkilöitä). Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että tutkittavien mielestä koulutuksen resurssien taso on tyydyttävä ja taloudelliset arvot eivät ole muita arvoja keskeisempiä. Koulutuksen saaman resurssin väheneminen nähtiin johtuvaksi suurimmaksi osin julkisen talouden suhdannetilanteesta johtuvaksi, ei aatteelliseksi leikkaamiseksi. Haastateltavien mielestä mitään koulutuksen resurssien alasajoon viittaavaa ei ole ollut nähtävissä. Sosioekonomisen taustan nähtiin vaikuttavan menestysmahdollisuuksiin enemmän kuin koulujen resurssimuutosten. Kaikki haastateltavat pitivät kouluamme yhteisenä kaikkien kouluna. Nykyiset resurssit mahdollistavat laadukkaan opetuksen laajalla tasolla, jolloin tasaarvoinen ja kaikkien menestyksen mahdollistava opetus toteutuu yhä peruskoulussamme.fi
dc.format.extent81
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleTasa-arvoinen kaikkien koulu?: käsityksiä koulutuksen resursseista ja niiden vaikutuksesta peruskoulujen toimintaan
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805282837
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoresurssit
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysokoulu (ilmiöt)
dc.subject.ysoeriarvoisuus
dc.subject.ysouusliberalismi
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysososiaalinen asema
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record