Tasa-arvoinen kaikkien koulu?: käsityksiä koulutuksen resursseista ja niiden vaikutuksesta peruskoulujen toimintaan
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Taloudelliset arvot ovat nousseet yhteiskunnallisen keskustelun keskiöön viimeisten
vuosikymmenien aikana. Usein yhteiskunnallisia päätöksiä saatetaan
perustella niiden aiheuttamien kustannusten kautta, jolloin muut perusteet näille
päätöksille puuttuvat tai niiden merkitys vähenee. Myös peruskoulua koskevia
päätöksiä saatetaan tehdä talouskysymykset edellä. Tässä pro gradu -
tutkielmassa selvitettiin käsityksiä peruskoulun saamien resurssien tilasta ja
niiden tason mahdollisista muutoksista. Lisäksi tutkittiin käsityksiä siitä, miten
resurssit ja niiden muutokset vaikuttavat koulun arjessa oppilaiden mahdollisuuksiin
ja tasa-arvoon. Kolmas tutkimuskysymys kohdistui siihen, millaisia
käsityksiä on koululaisten sosioekonomisen taustan vaikutuksesta koulussa
pärjäämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla koulun resursseja
koskevan päätöksenteon kanssa työskenteleviä henkilöitä. Yksilöhaastattelut
toteutettiin teemahaastatteluina. Haastateltavat, joita oli kaikkiaan yhdeksän,
sijoittuivat koulun arkeen (rehtorit), kunnan hallinnolliseen päätöksentekoon
(lähipäättäjät, asemaltaan virkamiehiä) sekä ylemmän tason päätöksentekoon
(etäpäättäjät, asemaltaan luottamushenkilöitä). Haastattelut analysoitiin
sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että tutkittavien mielestä koulutuksen resurssien
taso on tyydyttävä ja taloudelliset arvot eivät ole muita arvoja keskeisempiä.
Koulutuksen saaman resurssin väheneminen nähtiin johtuvaksi suurimmaksi
osin julkisen talouden suhdannetilanteesta johtuvaksi, ei aatteelliseksi leikkaamiseksi.
Haastateltavien mielestä mitään koulutuksen resurssien alasajoon viittaavaa
ei ole ollut nähtävissä. Sosioekonomisen taustan nähtiin vaikuttavan
menestysmahdollisuuksiin enemmän kuin koulujen resurssimuutosten.
Kaikki haastateltavat pitivät kouluamme yhteisenä kaikkien kouluna. Nykyiset
resurssit mahdollistavat laadukkaan opetuksen laajalla tasolla, jolloin tasaarvoinen
ja kaikkien menestyksen mahdollistava opetus toteutuu yhä peruskoulussamme.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Eriarvoistuva maailma – tasa-arvoistava koulu?
Rinne, Risto; Haltia, Nina; Lempinen, Sonia; Kaunisto, Tuuli (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ihmisen kouluttautumismahdollisuudet eivät riipu hänen sukupuolestaan tai sosiaalisesta, etnisestä tai alueellisesta taustastaan. Suomea on pitkään pidetty tasa-arvon mallimaana, jossa myös ... -
Uhkakuvista uuteen kouluun : Vapaan koulutuksen tukisäätiö ja koulutuspolitiikka 1970 - 1990-luvuilla
Turpeinen, Pekka (2022)Vapaan koulutuksen tukisäätiö (VKTS) oli vuosina 1973-1991 toiminut EVA:n ja muiden elinkeinoelämän toimijoiden tukema koulutuspoliittinen taustavaikuttaja. Vakaan rahoituksen ja vaikutusvaltaisten jäsentensä myötä siitä ... -
Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
Hytönen, Tiina; Karhunen, Johanna (2013)Tiina Hytönen ja Johanna Karhunen. 2013. Voimavara vai kuormitustekijä? Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Syntyperä kvalifikaationa : tutkimus perhetaustan vaikutuksesta korkeasti koulutettujen työmarkkina-asemaan 2000-luvun Suomessa
Kaitila, Elja (2016)Tutkimus tarkasteli perhetaustan vaikutusta korkeasti koulutettujen työmarkkina-asemaan 2000-luvun Suomessa. Ilmiötä tutkittiin European Social Surveyn vuoden 2008 Suomen aineistolla. Aineiston kolmannen asteen tutkinnon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.