Show simple item record

dc.contributor.advisorHakala, Juha
dc.contributor.authorRaatikainen, Satu
dc.date.accessioned2018-05-28T10:43:12Z
dc.date.available2018-05-28T10:43:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58166
dc.description.abstractRaatikainen, Satu. 2018. Osallistun, vaikutan, tulen kuulluksi. Viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Keiteleellä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 94 sivua. Tutkielmani tavoitteena on selvittää viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Nilakan yhtenäiskoulussa Keiteleellä. Tarkasteluni kohteena ovat lisäksi oppilaiden kokemukset siitä, miten osallistaminen näyttäytyy oppimisprosessin eri vaiheissa. Tutkimusaineiston keräsin syksyllä 2017 toteutu- neelta Suomi100- aiheiselta monialaisviikolta. Tutkielmani lähtökohtana on lasten ja nuorten laillinen oikeus olla osallisena itseä koskevien asioiden päätöksenteossa yhteiskunnassa yleensä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen lisäksi yksilöstä ja ympäristöstä lähtöisin ole- via tekijöitä, jotka vaikuttavat osallisuuden toteutumiseen eri tilanteissa. Tutkielma on laadullinen ja pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusmenetelmään. Aineisto koostuu oppilaiden yksilö- ja ryhmähaastatteluista sekä heidän laatimistaan kirjoitelmista. Analysointimenetelmänä käytin sovelletusti fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää. Tutkimukseni mukaan oppilaat kokivat työskentelyn monialaisviikolla pääasiassa positiivisena, koska heillä oli enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, kuinka he työskentelevät ja kenen kanssa. Myös itseä kiinnostavien ai- heiden valitseminen sekä opettajilta saatu myönteinen palaute ja kannustus koettiin koulunkäynnin mielekkyyttä ja osallisuutta lisäävinä tekijöinä. Toisaalta taas opettajien asettamat rajoitukset tai suunnitelmien muuttuminen nähtiin joissakin tapauksissa erityisesti osallisuutta rajoittavina seikkoina.fi
dc.format.extent94
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherfenomenologia
dc.titleOsallistun, vaikutan, tulen kuulluksi : viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Keiteleellä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805282836
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotutkiva oppiminen
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoosallistaminen
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright