Osallistun, vaikutan, tulen kuulluksi : viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Keiteleellä
Raatikainen, Satu. 2018. Osallistun, vaikutan, tulen kuulluksi. Viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Keiteleellä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 94 sivua.
Tutkielmani tavoitteena on selvittää viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Nilakan yhtenäiskoulussa Keiteleellä. Tarkasteluni kohteena ovat lisäksi oppilaiden kokemukset siitä, miten osallistaminen näyttäytyy oppimisprosessin eri vaiheissa. Tutkimusaineiston keräsin syksyllä 2017 toteutu- neelta Suomi100- aiheiselta monialaisviikolta.
Tutkielmani lähtökohtana on lasten ja nuorten laillinen oikeus olla osallisena itseä koskevien asioiden päätöksenteossa yhteiskunnassa yleensä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen lisäksi yksilöstä ja ympäristöstä lähtöisin ole- via tekijöitä, jotka vaikuttavat osallisuuden toteutumiseen eri tilanteissa.
Tutkielma on laadullinen ja pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusmenetelmään. Aineisto koostuu oppilaiden yksilö- ja ryhmähaastatteluista sekä heidän laatimistaan kirjoitelmista. Analysointimenetelmänä käytin sovelletusti fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää.
Tutkimukseni mukaan oppilaat kokivat työskentelyn monialaisviikolla pääasiassa positiivisena, koska heillä oli enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, kuinka he työskentelevät ja kenen kanssa. Myös itseä kiinnostavien ai- heiden valitseminen sekä opettajilta saatu myönteinen palaute ja kannustus koettiin koulunkäynnin mielekkyyttä ja osallisuutta lisäävinä tekijöinä. Toisaalta taas opettajien asettamat rajoitukset tai suunnitelmien muuttuminen nähtiin joissakin tapauksissa erityisesti osallisuutta rajoittavina seikkoina.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29684]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kahdeksasluokkalaisen osallisuuden kokemuksia koululiikunnasta
Talja, Jonna (2011) -
"Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
Mäkinen, Hanna; Määttä, Tanja (2018)Tutkielman ydintehtävänä oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset oppilaat kokivat koulun uudet fyysisesti joustavat oppimisympäristöt ja millaiset tekijät siellä vaikuttivat oppimisen mielekkyyteen. Lisäksi tutkielmassa ... -
Vertaisohjaajien osallisuuden rakentuminen kulttuuripajatoiminnassa
Vornanen, Marjo (2019)Yhteiskunnan rakenteet syrjäyttävät ja luovat eriarvoisuutta, ja yksilöiden omat haaveet ja toiveet jäävät organisaatioiden ja yhteiskunnan sanelemiin reunaehtoihin. Heikommassa asemassa olevat kamppailevat oman toipumisen ... -
Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
Rajala, Elli (2019)STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ... -
Osallisuuden kokemuksia ja merkityksiä yläkoulun liikunnassa: ”koska se mitä tehdään niin kaikki tykkäisi ja olisi kivempaa, kun kaikilla olisi hauskaa”
Karttunen, Tomi; Koivukangas, Samuli (2018)According to the national core curriculum values (OPS 2014, 15) uniqueness and growth of students must be supported by giving them experiences of being heard. Experiences of students’ participation and communality are also ...