University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Osallistun, vaikutan, tulen kuulluksi : viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Keiteleellä

Thumbnail
View/Open
807.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Raatikainen, Satu
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Raatikainen, Satu. 2018. Osallistun, vaikutan, tulen kuulluksi. Viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Keiteleellä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. 94 sivua. Tutkielmani tavoitteena on selvittää viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Nilakan yhtenäiskoulussa Keiteleellä. Tarkasteluni kohteena ovat lisäksi oppilaiden kokemukset siitä, miten osallistaminen näyttäytyy oppimisprosessin eri vaiheissa. Tutkimusaineiston keräsin syksyllä 2017 toteutu- neelta Suomi100- aiheiselta monialaisviikolta. Tutkielmani lähtökohtana on lasten ja nuorten laillinen oikeus olla osallisena itseä koskevien asioiden päätöksenteossa yhteiskunnassa yleensä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelen lisäksi yksilöstä ja ympäristöstä lähtöisin ole- via tekijöitä, jotka vaikuttavat osallisuuden toteutumiseen eri tilanteissa. Tutkielma on laadullinen ja pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusmenetelmään. Aineisto koostuu oppilaiden yksilö- ja ryhmähaastatteluista sekä heidän laatimistaan kirjoitelmista. Analysointimenetelmänä käytin sovelletusti fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää. Tutkimukseni mukaan oppilaat kokivat työskentelyn monialaisviikolla pääasiassa positiivisena, koska heillä oli enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, kuinka he työskentelevät ja kenen kanssa. Myös itseä kiinnostavien ai- heiden valitseminen sekä opettajilta saatu myönteinen palaute ja kannustus koettiin koulunkäynnin mielekkyyttä ja osallisuutta lisäävinä tekijöinä. Toisaalta taas opettajien asettamat rajoitukset tai suunnitelmien muuttuminen nähtiin joissakin tapauksissa erityisesti osallisuutta rajoittavina seikkoina. ...
Keywords
fenomenologia tutkiva oppiminen oppimisympäristö osallistaminen osallisuus osallistuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282836

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä 

    Mäkinen, Hanna; Määttä, Tanja (2018)
    Tutkielman ydintehtävänä oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset oppilaat kokivat koulun uudet fyysisesti joustavat oppimisympäristöt ja millaiset tekijät siellä vaikuttivat oppimisen mielekkyyteen. Lisäksi tutkielmassa ...
  • Vertaisohjaajien osallisuuden rakentuminen kulttuuripajatoiminnassa 

    Vornanen, Marjo (2019)
    Yhteiskunnan rakenteet syrjäyttävät ja luovat eriarvoisuutta, ja yksilöiden omat haaveet ja toiveet jäävät organisaatioiden ja yhteiskunnan sanelemiin reunaehtoihin. Heikommassa asemassa olevat kamppailevat oman toipumisen ...
  • Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa 

    Rajala, Elli (2019)
    STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ...
  • Osallisuuden kokemuksia ja merkityksiä yläkoulun liikunnassa: ”koska se mitä tehdään niin kaikki tykkäisi ja olisi kivempaa, kun kaikilla olisi hauskaa” 

    Karttunen, Tomi; Koivukangas, Samuli (2018)
    According to the national core curriculum values (OPS 2014, 15) uniqueness and growth of students must be supported by giving them experiences of being heard. Experiences of students’ participation and communality are also ...
  • Kulttuuriluotsi osallisuuden mahdollistajana? : kulttuuriluotsattujen kokemuksia Tampereella 

    Jäntti, Heidi (2017)
    Kulttuuriluotsitoiminta on vertaistoiminnan periaatteisiin pohjaavaa vapaaehtoistyötä, joka edistää kulttuurin saavutettavuutta sellaisten henkilöiden kohdalla, jotka eivät pääse tai halua lähteä kulttuurin pariin ilman ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre