People-oriented leadership in virtual teams: positive and negative impacts on individual and team performance
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Virtuaalitiimeistä on tullut nykyorganisaatioissa normi. Tutkimusten mukaan virtuaalitiimejä käytetään laajasti useimmissa organisaatioissa. Virtuaalitiimeissä tiimin jäsenet työskentelevät maantieteellisesti hajaantuneena toisistaan ja käyttävät informaatioteknologiaan pääosin kommunikoinnissaan. Onnistunut johtajuus on tärkeää virtuaalisessa kontekstissa. Erityisesti kommunikaatioon liittyvät haasteet, luottamuksen ylläpito ja tehtävien edistymisen seurantaan liittyvät haasteet ovat yleisiä ongelmia virtuaalitiimeissä. Tässä tutkielmassa oli tarkoituksena selvittää, mitkä ihmissuuntautuneen johtajuuden ominaisuudet vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti yksilökohtaiseen tai tiimin suoritukseen. Tämä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena sekä empiirisenä tutkimuksena. Kirjallisuuskatsaus loi teoreettisen pohjan empiiriselle tutkimukselle. Kirjallisuus katsauksessa ja empiirisessä tutkimuksessa tarkasteltiin neljää eri ihmiskeskeisen johtajuuden viitekehystä. Eri viitekehysten ominaisuudet yhdistettiin samankaltaisuuksien perusteella muodostamaan viisitoista eri johtajuusteemaa. Empiirinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, haastattelemalla virtuaalitiimien johtajia sekä jäseniä Suomessa. Yksi mahdollinen jatkotutkimusaihe olisi toteuttaa tämä tutkimus jossain toisessa maassa. Empiirisen tutkimuksen tulosten perusteella ihmissuuntautunut johtajuus on tehokas tapa johtaa virtuaalitiimejä, vaikkakin siihen liittyy myös ongelmiakin. Tulosten perusteella virtuaalitiimien johtajien tulisi panna painoa sille, kuinka he antavat palautetta tiimin jäsenille ja kuinka he perustelevat asiat, joita pitäisi muuttaa työtavoissa. Tulokset osoittavat, että erityisesti tiimin jäsenten motivaatio, luottamus projektiin ja tiimin jäsenten luottamus toisiinsa kasvaa sekä yhteistyö paranee ja projektin päämäärät ymmärretään paremmin, kun ihmissuuntautuneisuutta johtajuutta käytetään virtuaalisessa kontekstissa. Nämä tulokset viittaavat siihen, että ihmissuun-tautunut johtajuus auttaa virtuaalitiimin johtajia kohtaamaan yleisimpiä haasteita virtuaalitiimien kanssa. Vaikkakin näiden tulosten perusteella on mahdollista esittää, että ihmissuuntautunut johtajuus on tehokas tapa johtaa tiimejä virtuaalisessa ympäristössä, niin virtuaalitiimien johtajien ei tulisi tukeutua vain yhteen viitekehykseen, vaan poimia parhaat puolet eri ihmissuuntautuneisuuden johtajuuden viitekehyksistä.
...
Virtual teams have become a norm in organizations. According to studies, virtual teams are widely utilized in organizations. In virtual teams, team members are working in different locations separate from each other and they can also be from different organizations. Successful leadership is important in virtual team context. Especially communicational challenges, sustaining trust and follow-up on task progress are common issues in virtual teams. In this thesis the goal was to find out, what people-oriented leadership attributes are considered to impact positively or negatively on individual and team performance. This thesis was conducted as a literature review and as an empirical research. The literature review created the theory that was used as a basis for the empirical research. Four different people-oriented leadership frameworks were studied in the context of the literature review and empirical research. A new framework was created by comparing the four different people-oriented leadership frameworks and grouping similar attributes from each of them into fifteen different leadership themes. The empirical research was conducted with theme based interviews, by interviewing virtual team leaders and team members in Finland. One possible future research topic would be to conduct this research in another country. Based on the empirical research results, people-oriented leadership is an efficient way of leading virtual teams, although there are also some issues related to it. The results indicate that team leaders should put emphasis on how they provide feedback to team members and how to justify changes to their team members, if changes need to be done. The results also indicate that team member motivation increases, project goals are easier understood by team members, trust increases amongst team members, confidence on projects increases and collaboration between team members is better, when people-oriented leadership is used in virtual context. These results suggest that people-oriented leadership helps virtual team leaders to tackle some of the most common issues with virtual teams. Although, based on the results it is possible to argue that people-oriented leadership is an efficient way to lead teams in a virtual environment, virtual team leaders should consider not only utilizing one leadership framework, but to use the best aspects of different people-oriented leadership frameworks.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa
Halonen, Katja (2019)Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia työntekijöiden kokemuksia palvelevasta johtajuudesta organisaation lähijohtajuudessa. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten työntekijät itse kuvaavat palvelevan johtajuuden. ... -
Servant Leadership in a Nordic Healthcare Organization
Halonen, Katja; Riivari, Elina (Palgrave Macmillan, 2022)The aim of this chapter is to deepen the understanding of employees’ perceptions of servant leadership (SL) in the context of healthcare organizations. The empirical findings are based on the analysis of qualitative data ... -
Ethical team leadership : as construed by Finnish managers
Tomperi, Henna (University of Jyväskylä, 2014) -
Leading early childhood education centers as professional bureaucracies : social organizational structures in Finnish early childhood education
Roponen, Hannele; Fonsén, Elina; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Ahtiainen, Raisa (Emerald, 2024)Purpose This study examines the social organizational structure of one early childhood education (ECE) center in Finland and the relationship between this structure and the roles and the responsibilities of the members ... -
Learning teamwork through a computer game : for the sake of performance or collaborative learning?
Riivari, Elina; Kivijärvi, Marke; Lämsä, Anna-Maija (Springer Science and Business Media LLC, 2021)Our study examined using a computer-based learning game as a tool to facilitate teaching and learning teamwork skills. The game was applied to an undergraduate level human resource management course at a business school ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.