Palveleva johtajuus organisaation lähijohtajuudessa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia työntekijöiden kokemuksia palvelevasta johtajuudesta organisaation lähijohtajuudessa. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten työntekijät itse kuvaavat palvelevan johtajuuden. Tutkielmalla
pyritään lisäämään ymmärrystä palvelevasta johtajuudesta ja sen soveltuvuudesta terveydenhuollon organisaatioon. Tutkimuksen keskeisenä teoreettisena
palvelevan johtajuuden määritelmänä esitellään Spearsin (2004) määritelmä
palvelevasta johtajuudesta, jossa johtajuus kostuu seuraavista kymmenestä
ulottuvuudesta: kuunteleminen, empatia, parantaminen, eettinen tietoisuus,
vakuuttaminen, käsitteellistäminen, kaukonäköisyys, palveluhalu, ihmisten
kasvun edistäminen ja yhteisön kehittäminen. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin terveydenhuollon organisaatiosta ja kohderyhmänä ovat työntekijät, jotka tässä tutkimuksessa ovat sairaanhoitajia. Tutkimusaineisto kerättiin
haastattelemalla seitsemää sairaanhoitajaa tammi- ja helmikuussa 2019. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysimenetelmällä. Analyysin tuloksena työntekijöiden kokemuksia lähijohtajuudesta peilattiin Spearsin palvelevan johtajuuden määritelmään niin, että Spearsin määritelmän kymmenen palvelevan johtajuuden ulottuvuutta tiivistettiin viiteen tekijään. Tuloksissa nämä
tekijät ovat kuunteleminen ja empatia, palveluhalu ja parantaminen, eettinen
tietoisuus ja vakuuttaminen, ihmisten kasvun edistäminen ja yhteisön kehittäminen sekä käsitteellistäminen ja kaukonäköisyys. Tutkimuksen tulosten perusteella työntekijöiden kuvaukset palvelevasta johtajuudesta vastaavat melko
hyvin Spearsin määritelmää, mutta tuovat siihen myös uutta näkökulmaa. Tulosten perusteella organisaation lähijohtajuudessa on monia yhteneväisyyksiä
palvelevaan johtajuuteen, mutta tulokset osoittavat myös selkeitä kehittämiskohteita, joiden myötä organisaatiossa voidaan kehittää lähijohtajuutta enemmän palvelevaa johtajuutta vastaavaksi. Tutkimus osoittaa, että palveleva johtajuus on monilta osin hyvin soveltuva lähestymistapa terveydenhuollon organisaation lähijohtamiseen, mutta toisaalta tulokset tuovat ilmi joitakin palvelevan johtajuuden ”varjopuolia”, jotka ovat haasteellisia terveydenhuollon organisaation lähijohtamisessa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23362]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Servant Leadership in a Nordic Healthcare Organization
Halonen, Katja; Riivari, Elina (Palgrave Macmillan, 2022)The aim of this chapter is to deepen the understanding of employees’ perceptions of servant leadership (SL) in the context of healthcare organizations. The empirical findings are based on the analysis of qualitative data ... -
People-oriented leadership in virtual teams: positive and negative impacts on individual and team performance
Leppäniemi, Jari (2018)Virtuaalitiimeistä on tullut nykyorganisaatioissa normi. Tutkimusten mukaan virtuaalitiimejä käytetään laajasti useimmissa organisaatioissa. Virtuaalitiimeissä tiimin jäsenet työskentelevät maantieteellisesti hajaantuneena ... -
An exploration of teachers’ and leaders’ perceptions of their collaborative working and learning : the case of three general upper secondary schools in Finland
Machala, Molly (2021)Educational leadership is an abstract concept that is still often discussed from the perspective that it can be understood, as through roles, practices, or outcomes (Dinh et al., 2014). However, the present study and its ... -
The role of the principal's instructional leadership at schools in Indonesia
Firmaningsih-Kolu, Yunita (2016)The education system in Indonesia, based on Ministry of National Education, has been performing instructional leadership as a major part of the effective school leaders’ behavior. One of the goals of instructional leadership ... -
Leadership in Finnish comprehensive school core curricula since the 1970s
Levo, Tuija (2014)Tiivistelmä – Abstract Suomen peruskoulujärjestelmä sai alkunsa vuonna 1970 ja samana vuonna julkaistiin ensimmäinen peruskoulun opetussuunnitelma. Seuraavat opetussuunnitelmauudistukset toteutettiin vuosina 1985, 1994 ...