Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorNurmi, Jaana
dc.date.accessioned2018-05-28T07:39:45Z
dc.date.available2018-05-28T07:39:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58150
dc.description.abstractSeurantatutkimuksessani tutkin, muuttuvatko klassisen laulajan kokemukset laulamisesta ja esiintymiseen liittyvistä ilmiöistä kuudentoista vuoden aikana ja miten laulaja kokee esiintymiseen liittyvät ilmiöt nykyään. Tutkin myös, vaatiiko esiintyvänä taiteilijana toimiminen laulajalta elämässä henkilökohtaisia kompromisseja. Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvan fenomenologisen psykologian keinoin. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui seitsemän laulajaa. Tutkimuksen tuloksen osoittivat, että laulamisen kokemus muuttuu opiskelijan tunnepitoisesta reagoinnista ammattimaiseen suhtautumistapaan. Sekä opiskelijat että ammattilaiset kokevat esiintymisen mielekkäänä. Ammattilaulajilla esiintyvän taiteilijan ura on unelmien täyttymys. He kokevat esiintymiseen valmentautumisen opiskelijoita työläämpänä, mikä selittyy sillä, että laulaja kokee laulamisen ulkopuolisen elämän sekä ammatillisen elämän yhdistämisen haasteellisena. Ammattilaulaja joutuu teke-mään uraa koskevia kompromisseja, koska laulajan työ on vaativaa. Esiintymisjännitys on ammattilaulajalla hyvän esiintymisen taustalla ja ilman esiintymisjännitystä on vaikeaa saada aikaiseksi täysipainoista esiintymistä. Opiskelija suhtautuu esiintymisjännitykseen toisinaan negatiivisesti ja ajattelee ammattilaista helpommin esiintymisjännityksen häiritsevänä, hallitsemattomana ilmiönä.fi
dc.format.extent91
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheresiintymisjännitys
dc.subject.otheresiintyminen
dc.subject.otherfenomenologia
dc.subject.otherfenomenologis -hermeneuttinen
dc.titleLaulajan elämää opiskelijasta ammattilaiseksi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805282817
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysolaulajat
dc.subject.ysojännittäminen
dc.subject.ysolaulaminen
dc.subject.ysoesiintyminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record