Laulajan elämää opiskelijasta ammattilaiseksi
Seurantatutkimuksessani tutkin, muuttuvatko klassisen laulajan kokemukset laulamisesta ja esiintymiseen liittyvistä ilmiöistä kuudentoista vuoden aikana ja miten laulaja kokee esiintymiseen liittyvät ilmiöt nykyään. Tutkin myös, vaatiiko esiintyvänä taiteilijana toimiminen laulajalta elämässä henkilökohtaisia kompromisseja.
Tutkimuksen empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin kuuluvan fenomenologisen psykologian keinoin. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui seitsemän laulajaa.
Tutkimuksen tuloksen osoittivat, että laulamisen kokemus muuttuu opiskelijan tunnepitoisesta reagoinnista ammattimaiseen suhtautumistapaan. Sekä opiskelijat että ammattilaiset kokevat esiintymisen mielekkäänä. Ammattilaulajilla esiintyvän taiteilijan ura on unelmien täyttymys. He kokevat esiintymiseen valmentautumisen opiskelijoita työläämpänä, mikä selittyy sillä, että laulaja kokee laulamisen ulkopuolisen elämän sekä ammatillisen elämän yhdistämisen haasteellisena. Ammattilaulaja joutuu teke-mään uraa koskevia kompromisseja, koska laulajan työ on vaativaa. Esiintymisjännitys on ammattilaulajalla hyvän esiintymisen taustalla ja ilman esiintymisjännitystä on vaikeaa saada aikaiseksi täysipainoista esiintymistä. Opiskelija suhtautuu esiintymisjännitykseen toisinaan negatiivisesti ja ajattelee ammattilaista helpommin esiintymisjännityksen häiritsevänä, hallitsemattomana ilmiönä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29839]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
Määttä, Noora (2020)Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten itsetuntemus ja opettaja- oppilassuhde vaikuttavat siihen, että lopputulokseksi saadaan esiintyvä expertti-laulaja eli laulamisen asiantuntija. Oletukseni oli, että tähän vaikuttavat hyvät ... -
Oopperaproduktio laulajan näkökulmasta
Mozart, Wolfgang Amadeus; Jyväskylän ammattikorkeakoulu; Tuuri, Kirsti (2004) -
Oppilaiden kokemuksia ilmiöoppimisesta musiikin oppiaineen näkökulmasta Yhteistä virtaa -hankkeessa
Palola, Annukka (2022)Pro gradu –tutkimuksessa tarkastelen ilmiöoppimista musiikin oppiaineen näkökulmasta. Tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata oppilaiden kokemuksia Yhteistä virtaa -hankkeen musiikkityöpajoista. Tutkimusaineistona toimii ... -
Sean-nós-laulutyylin salat : laulajan ja tutkijan näkökulma
Niiranen, Minja (2004) -
Kuudesluokkalaisten ja heidän opettajiensa kokemuksia esiintymisestä
Saha, Maija (2017)Esiintyminen ja esilläolo kuuluvat keskeisenä osana jokaisen peruskoulua käyvän oppilaan elämään ainakin koulupäivien osalta. Oppilaat ovat päivittäin vuorovaikutuksessa sekä toisten oppilaiden, opettajien että ...