Part-time special education from the point of view of Northern Savonian English teachers
Vuonna 2013 voimaan astunut perusopetuslainmuutos uudisti suomalaista erityisopetusta ja toi mukanaan kolmiportaisen tuen. Uusi tukimalli koostuu kolmesta eri asteesta, yleisestä, tehostetusta ja erityisestä tuesta. Useiden asiantuntijoiden mukaan uudessa tehostetun tuen asteessa osa-aikaisen erityisopetuksen rooli korostuu ja sen toimivuus määrittää myös tuen toimivuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada kokemusperäistä tietoa tuen toteutumisesta Ylä-Savossa, ja tuoda esille englannin opettajien näkemys osa-aikaisen erityisopetuksen toimivuudesta ja toteutumisesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla kolmelta yläsavolaiselta englannin opettajalta. Haastattelun teemoja olivat opettajien omat kokemukset osa-aikaisesta erityisopetuksesta ja kolmiportaisesta tuesta, tuen vaikutus omaan opetustyöhön ja millaisessa roolissa he ovat tuen suunnittelussa ja toteutumisessa. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, jonka pohjalta kokemuksia pystyttiin ryhmittelemään opettajien kokemuksiin tuesta, opetuksen suunnittelun ja toteutuksen kokemuksiin, ja opettajien näkemykseen roolistaan tukea suunnittelevassa moniammatillisessa yhteistyössä.
Analyysin perusteella opettajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan tuen muotoutumiseen ja toteutumiseen. Pääasiassa opettajilla oli positiivisia kokemuksia tuesta ja sen vaikutuksesta omaan opetukseensa. Roolien näkökulmasta korostui aineenopettajien tärkeys tuen toteuttamisessa, jossa heillä oli suuri vaikutus itse tuntien suunnitteluun ja sisältöön.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teacher perspectives on collaboration between English foreign language and special education teachers in Finnish primary schools
Horelli, Iida (2019)In this study, four English as a foreign language (EFL) and two special education (SPED) teachers’ perspectives on their collaboration and the three-step support model as a part of foreign language education were gathered ... -
Self-efficacy among Classroom, Subject and Special Education Teachers
Saloviita, Timo; Almulla, Abdullah Ahmed (Creative Publishing House, 2024)Teachers’ self-efficacy beliefs are considered important in determining the success of teachers as educators. This study examines the actual level of teacher self-efficacy, including instructional strategies, classroom ... -
Examining the effects of special education support on students’ affective and motivational outcomes : an analysis using propensity score matching
Sivola, Jukka; Närhi, Vesa; Tolvanen, Asko; Virtanen, Tuomo; Savolainen, Hannu (Routledge, 2024)The outcomes of studies on the effectiveness of special education (SE) remain unclear. There are only a few studies on the effects of SE that have used advanced methodology to minimise the influence of potential selection ... -
フィンランドの段階的支援としてのプロコウルプロジェクトの展開と実践 [The Deployment and Practice of Three Tier Support System 'Prokoulu' for Children with Special Educational Needs in Finland]
Korenaga, Kanako; Yada, Akie; Yada, Takumi (Kochi University, 2017)The purpose of this paper is to overview Prokoulu project in Finland that has been introduced to overcome severe school conditions. We scrutinized lecture materials about Prokoulu written by a principal related Iiterature ... -
A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
Niskanen, Petra (2013)Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. ...