Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorSutinen, Frans
dc.date.accessioned2018-05-25T08:45:52Z
dc.date.available2018-05-25T08:45:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58101
dc.description.abstractVuonna 2013 voimaan astunut perusopetuslainmuutos uudisti suomalaista erityisopetusta ja toi mukanaan kolmiportaisen tuen. Uusi tukimalli koostuu kolmesta eri asteesta, yleisestä, tehostetusta ja erityisestä tuesta. Useiden asiantuntijoiden mukaan uudessa tehostetun tuen asteessa osa-aikaisen erityisopetuksen rooli korostuu ja sen toimivuus määrittää myös tuen toimivuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada kokemusperäistä tietoa tuen toteutumisesta Ylä-Savossa, ja tuoda esille englannin opettajien näkemys osa-aikaisen erityisopetuksen toimivuudesta ja toteutumisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla kolmelta yläsavolaiselta englannin opettajalta. Haastattelun teemoja olivat opettajien omat kokemukset osa-aikaisesta erityisopetuksesta ja kolmiportaisesta tuesta, tuen vaikutus omaan opetustyöhön ja millaisessa roolissa he ovat tuen suunnittelussa ja toteutumisessa. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, jonka pohjalta kokemuksia pystyttiin ryhmittelemään opettajien kokemuksiin tuesta, opetuksen suunnittelun ja toteutuksen kokemuksiin, ja opettajien näkemykseen roolistaan tukea suunnittelevassa moniammatillisessa yhteistyössä. Analyysin perusteella opettajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan tuen muotoutumiseen ja toteutumiseen. Pääasiassa opettajilla oli positiivisia kokemuksia tuesta ja sen vaikutuksesta omaan opetukseensa. Roolien näkökulmasta korostui aineenopettajien tärkeys tuen toteuttamisessa, jossa heillä oli suuri vaikutus itse tuntien suunnitteluun ja sisältöön.fi
dc.format.extent23
dc.language.isoen
dc.subject.othertehostettu tuki (intensified support)
dc.subject.otherosa-aikainen erityisopetus (part-time special education)
dc.titlePart-time special education from the point of view of Northern Savonian English teachers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805252774
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoaineenopettajat
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysooppilashuolto
dc.subject.ysointerventio
dc.subject.ysoexperiences (knowledge)
dc.subject.ysosubject teachers
dc.subject.ysothree-step support
dc.subject.ysopupil welfare
dc.subject.ysointervention


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot