dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Sutinen, Frans | |
dc.date.accessioned | 2018-05-25T08:45:52Z | |
dc.date.available | 2018-05-25T08:45:52Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58101 | |
dc.description.abstract | Vuonna 2013 voimaan astunut perusopetuslainmuutos uudisti suomalaista erityisopetusta ja toi mukanaan kolmiportaisen tuen. Uusi tukimalli koostuu kolmesta eri asteesta, yleisestä, tehostetusta ja erityisestä tuesta. Useiden asiantuntijoiden mukaan uudessa tehostetun tuen asteessa osa-aikaisen erityisopetuksen rooli korostuu ja sen toimivuus määrittää myös tuen toimivuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada kokemusperäistä tietoa tuen toteutumisesta Ylä-Savossa, ja tuoda esille englannin opettajien näkemys osa-aikaisen erityisopetuksen toimivuudesta ja toteutumisesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla kolmelta yläsavolaiselta englannin opettajalta. Haastattelun teemoja olivat opettajien omat kokemukset osa-aikaisesta erityisopetuksesta ja kolmiportaisesta tuesta, tuen vaikutus omaan opetustyöhön ja millaisessa roolissa he ovat tuen suunnittelussa ja toteutumisessa. Aineistoa analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, jonka pohjalta kokemuksia pystyttiin ryhmittelemään opettajien kokemuksiin tuesta, opetuksen suunnittelun ja toteutuksen kokemuksiin, ja opettajien näkemykseen roolistaan tukea suunnittelevassa moniammatillisessa yhteistyössä.
Analyysin perusteella opettajat kokivat pystyvänsä vaikuttamaan tuen muotoutumiseen ja toteutumiseen. Pääasiassa opettajilla oli positiivisia kokemuksia tuesta ja sen vaikutuksesta omaan opetukseensa. Roolien näkökulmasta korostui aineenopettajien tärkeys tuen toteuttamisessa, jossa heillä oli suuri vaikutus itse tuntien suunnitteluun ja sisältöön. | fi |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tehostettu tuki (intensified support) | |
dc.subject.other | osa-aikainen erityisopetus (part-time special education) | |
dc.title | Part-time special education from the point of view of Northern Savonian English teachers | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805252774 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | aineenopettajat | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | oppilashuolto | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | experiences (knowledge) | |
dc.subject.yso | subject teachers | |
dc.subject.yso | three-step support | |
dc.subject.yso | pupil welfare | |
dc.subject.yso | intervention | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |