dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Eriksson, Iida | |
dc.date.accessioned | 2018-05-25T08:31:10Z | |
dc.date.available | 2018-05-25T08:31:10Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58097 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä 6.-luokkalaisilla on kateuden tunteista liikuntatunneilla. Tarkoituksena oli tutkia, mitä kateus oppilaiden mielestä on, millaisissa tilanteissa sitä koetaan liikunnan oppitunneilla ja mitä heidän mielestään he itse, heidän luokkatoverinsa sekä opettajansa tekevät ehkäistäkseen näitä tuntemuksia.
Tutkimukseen osallistui 29 oppilasta kahdesta 6. luokasta eri alakouluista, jotka kumpikin sijaitsivat Etelä-Suomessa. Aineisto kerättiin esseevastauksina, jotka oppilaat kirjoittivat apukysymyksiä hyödyntäen. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen, aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Päätelmät olivat induktiivisia.
Tutkimus osoitti, että oppilaat kokevat liikuntatunnilla kateutta eniten toistensa taidoista ja ulkonäöstä. Kateus taidoista liittyi usein johonkin yksittäisen liikuntasuoritukseen ja kateus ulkonäöstä erityisesti vaatteisiin, mutta myös fyysiseen ulkomuotoon. Myös joukkuepelien ryhmäjaot sekä pelivälineet aiheuttivat oppilaissa kateutta. Osa oppilaista ei mielestään ollut koskaan ollut liikuntatunneilla kateellinen. Tutkimus myös osoitti, että oppilaat kokevat useita muita tunteita samanaikaisesti kateutta tuntiessaan.
Tutkimus osoitti, että kateuden tunteiden käsittely muiden tunteiden ohella on myös liikunnanopetuksessa tärkeää. Tutkimuksen tulokset antavat liikunnanopettajille eväitä huomata tilanteita, joissa oppilaat saattaisivat tuntea kateutta toisiaan kohtaan. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikuntatunnit | |
dc.subject.other | käsitykset | |
dc.title | 6.-luokkalaisten käsityksiä kateudesta liikuntatunneilla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805252770 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | kateus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |