Liikuntaa opettavien miesluokanopettajien käsityksiä liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä 5.-ja 6.-luokkalaisten liikuntatunneilla
Päivämäärä
2011Pääsyrajoitukset
Hautala, V. & Heinonen, J. 2011. Liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä
liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä liikuntatunneilla.
Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma
76s.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää tapoja kuinka liikuntaa opettavat
luokanopettajat eriyttävät liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden opetusta. Se, miten opettajat määrittelevät lahjakkuuden ja kuinka he tunnistavat lahjakkaan oppilaan, oli selvitettävä ennen itse eri tapojen tutkimista. Tarkoituksenamme oli myös selvittää miten opettajat ymmärtävät eriyttämisen käsitteen ja kuinka he yhdistävät sen liikunnan opetukseen ja se, ovatko he saaneet luokanopettajakoulutukselta tähän valmiuksia.
Tutkimuksemme on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla
kymmentä liikuntaa opettavaa luokanopettajaa. Kerättyä tutkimusaineistoa
on tulkittu kirjallisen lähdemateriaalin avulla.
Tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat tunnistavansa liikunnallisesti
lahjakkaan poikaoppilaan motoristen perustaitojen yleisen osaamisen perusteella.
Opettajat ymmärsivät eriyttämisen opetuksen yksilöintinä ja oppilaiden yksilöllisten
tarpeiden huomioimisena. Lahjakkaiden eriyttämiseen koettiin olevan vain vähän eri
keinoja tai menetelmiä. Pääsääntöisesti lahjakkaiden opetuksen eriyttäminen on vain
lisähaasteiden tarjoamista ja motivaation ylläpitämistä, ei niinkään taitojen yksilöllistä
kehittämistä. Luokanopettajakoulutuksen ei koettu tarjonneen valmiuksia lahjakkaiden
eriyttämiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla
Joutsen, Laura; Vartianen, Pia (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen ... -
Mistä on lahjakkaiden opetus tehty? : eriyttämisestä, rikastuttamisesta, nopeuttamisesta vai jostain muusta?
Hirvonen-Blomqvist, Kati (2020)Tässä pro gradu- tutkielmassa tutkittiin lahjakkaiden oppilaiden opetuksen toteutumista peruskoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulussa opettavien opettajien ja lahjakkaiden lasten vanhempien kokemuksia ... -
Luokanopettajien käsityksiä matemaattisesti lahjakkaiden oppilaiden tunnistamisesta ja opettamisesta
Koskiahde, Anna; Kähkönen, Soili (2013) -
"Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
Jaskari, Nelli; Karvonen, Leila (2014)Jaskari, N., Karvonen, L. 2014. ”Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppo- ja” Lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja op- pilaiden käsityksiä. Jyväskylän yliopisto. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.