6.-luokkalaisten käsityksiä kateudesta liikuntatunneilla
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä 6.-luokkalaisilla on kateuden tunteista liikuntatunneilla. Tarkoituksena oli tutkia, mitä kateus oppilaiden mielestä on, millaisissa tilanteissa sitä koetaan liikunnan oppitunneilla ja mitä heidän mielestään he itse, heidän luokkatoverinsa sekä opettajansa tekevät ehkäistäkseen näitä tuntemuksia.
Tutkimukseen osallistui 29 oppilasta kahdesta 6. luokasta eri alakouluista, jotka kumpikin sijaitsivat Etelä-Suomessa. Aineisto kerättiin esseevastauksina, jotka oppilaat kirjoittivat apukysymyksiä hyödyntäen. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen, aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Päätelmät olivat induktiivisia.
Tutkimus osoitti, että oppilaat kokevat liikuntatunnilla kateutta eniten toistensa taidoista ja ulkonäöstä. Kateus taidoista liittyi usein johonkin yksittäisen liikuntasuoritukseen ja kateus ulkonäöstä erityisesti vaatteisiin, mutta myös fyysiseen ulkomuotoon. Myös joukkuepelien ryhmäjaot sekä pelivälineet aiheuttivat oppilaissa kateutta. Osa oppilaista ei mielestään ollut koskaan ollut liikuntatunneilla kateellinen. Tutkimus myös osoitti, että oppilaat kokevat useita muita tunteita samanaikaisesti kateutta tuntiessaan.
Tutkimus osoitti, että kateuden tunteiden käsittely muiden tunteiden ohella on myös liikunnanopetuksessa tärkeää. Tutkimuksen tulokset antavat liikunnanopettajille eväitä huomata tilanteita, joissa oppilaat saattaisivat tuntea kateutta toisiaan kohtaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29552]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikuntaa opettavien miesluokanopettajien käsityksiä liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä 5.-ja 6.-luokkalaisten liikuntatunneilla
Hautala, Ville; Heinonen, Jouni (2011)Hautala, V. & Heinonen, J. 2011. Liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen ... -
9. -luokkalaisten oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia jännittämisestä liikuntatunneilla
Koponen, Anne (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia 9. -luokkalaisten oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia jännittämisestä liikuntatunneilla. Tutkielman tarkoituksena oli aluksi selvittää, miten oppilaat kuvailevat yleisesti jännittämisen ... -
"Elä tuu iholle kii" : homofobian ilmeneminen koulussa ja liikuntatunneilla
Toivala, Eeva (2011) -
Luokanhallintataitojen merkitys yläkoulun poikien liikuntatunneilla
Mustonen, Sari (2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.