6.-luokkalaisten käsityksiä kateudesta liikuntatunneilla
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä 6.-luokkalaisilla on kateuden tunteista liikuntatunneilla. Tarkoituksena oli tutkia, mitä kateus oppilaiden mielestä on, millaisissa tilanteissa sitä koetaan liikunnan oppitunneilla ja mitä heidän mielestään he itse, heidän luokkatoverinsa sekä opettajansa tekevät ehkäistäkseen näitä tuntemuksia.
Tutkimukseen osallistui 29 oppilasta kahdesta 6. luokasta eri alakouluista, jotka kumpikin sijaitsivat Etelä-Suomessa. Aineisto kerättiin esseevastauksina, jotka oppilaat kirjoittivat apukysymyksiä hyödyntäen. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen, aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Päätelmät olivat induktiivisia.
Tutkimus osoitti, että oppilaat kokevat liikuntatunnilla kateutta eniten toistensa taidoista ja ulkonäöstä. Kateus taidoista liittyi usein johonkin yksittäisen liikuntasuoritukseen ja kateus ulkonäöstä erityisesti vaatteisiin, mutta myös fyysiseen ulkomuotoon. Myös joukkuepelien ryhmäjaot sekä pelivälineet aiheuttivat oppilaissa kateutta. Osa oppilaista ei mielestään ollut koskaan ollut liikuntatunneilla kateellinen. Tutkimus myös osoitti, että oppilaat kokevat useita muita tunteita samanaikaisesti kateutta tuntiessaan.
Tutkimus osoitti, että kateuden tunteiden käsittely muiden tunteiden ohella on myös liikunnanopetuksessa tärkeää. Tutkimuksen tulokset antavat liikunnanopettajille eväitä huomata tilanteita, joissa oppilaat saattaisivat tuntea kateutta toisiaan kohtaan.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23926]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikuntaa opettavien miesluokanopettajien käsityksiä liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä 5.-ja 6.-luokkalaisten liikuntatunneilla
Hautala, Ville; Heinonen, Jouni (2011)Hautala, V. & Heinonen, J. 2011. Liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä liikunnallisesti lahjakkaiden poikaoppilaiden eriyttämisestä liikuntatunneilla. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen ... -
9. -luokkalaisten oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia jännittämisestä liikuntatunneilla
Koponen, Anne (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia 9. -luokkalaisten oppilaiden ajatuksia ja kokemuksia jännittämisestä liikuntatunneilla. Tutkielman tarkoituksena oli aluksi selvittää, miten oppilaat kuvailevat yleisesti jännittämisen ... -
Hellisonin vastuuntuntoisuuden mallin kokeilu seitsemännen luokan poikien liikuntatunneilla
Rantala, Teppo (2002) -
Suomalaisten 5- ja 8-luokkalaisten motivaatiotekijät liikuntatunneilla ja Move! -mittauksissa
Pirilä, Saana; Westersund, Perttu (2017)Pirilä, S. & Westersund, P. 2016. Oppilaiden motivaatiotekijät liikuntatunneilla ja Move! -mittauksissa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän Yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 79s., 6 liitettä. Tu ... -
Tunnin miellyttävyyden, koetun fyysisen kuormittavuuden, liikunnan arvosanan ja tunnin opetusvaiheiden yhteys 8-luokkalaisten sykkeisiin liikuntatunneilla
Knuuttila, Miska (2016)TIIVISTELMÄ Miska Knuuttila (2016). Tunnin miellyttävyyden, koetun fyysisen kuormittavuuden, liikunnan arvosanan ja tunnin opetusvaiheiden yhteys 8-luokkalaisten sykkeisiin liikuntatunneilla. Liikuntakasvatuksen laitos, ...