Show simple item record

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorEriksson, Iida
dc.date.accessioned2018-05-25T08:31:10Z
dc.date.available2018-05-25T08:31:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58097
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsityksiä 6.-luokkalaisilla on kateuden tunteista liikuntatunneilla. Tarkoituksena oli tutkia, mitä kateus oppilaiden mielestä on, millaisissa tilanteissa sitä koetaan liikunnan oppitunneilla ja mitä heidän mielestään he itse, heidän luokkatoverinsa sekä opettajansa tekevät ehkäistäkseen näitä tuntemuksia. Tutkimukseen osallistui 29 oppilasta kahdesta 6. luokasta eri alakouluista, jotka kumpikin sijaitsivat Etelä-Suomessa. Aineisto kerättiin esseevastauksina, jotka oppilaat kirjoittivat apukysymyksiä hyödyntäen. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisen, aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Päätelmät olivat induktiivisia. Tutkimus osoitti, että oppilaat kokevat liikuntatunnilla kateutta eniten toistensa taidoista ja ulkonäöstä. Kateus taidoista liittyi usein johonkin yksittäisen liikuntasuoritukseen ja kateus ulkonäöstä erityisesti vaatteisiin, mutta myös fyysiseen ulkomuotoon. Myös joukkuepelien ryhmäjaot sekä pelivälineet aiheuttivat oppilaissa kateutta. Osa oppilaista ei mielestään ollut koskaan ollut liikuntatunneilla kateellinen. Tutkimus myös osoitti, että oppilaat kokevat useita muita tunteita samanaikaisesti kateutta tuntiessaan. Tutkimus osoitti, että kateuden tunteiden käsittely muiden tunteiden ohella on myös liikunnanopetuksessa tärkeää. Tutkimuksen tulokset antavat liikunnanopettajille eväitä huomata tilanteita, joissa oppilaat saattaisivat tuntea kateutta toisiaan kohtaan.fi
dc.format.extent57
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherliikuntatunnit
dc.subject.otherkäsitykset
dc.title6.-luokkalaisten käsityksiä kateudesta liikuntatunneilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805252770
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysokateus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright