University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Ei tarvii kellekkään tytölle näyttää että osaa” : nuorten aikuisten kokemuksia ja oletuksia yläkoulun koululiikunnan seka- ja erillisopetuksesta

Icon
874.5Kb

Authors
Tamminen, Aino
Date
2018
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää seka- ja erillisopetuksen myönteisiä sekä kielteisiä puolia yläkoulun liikunnanopetuksessa. Tutkin sekä omakohtaisesti koettuja että oletettuja kokemuksia. Haastattelin kolme naispuolista ja kolme miespuolista yläkoulujen liikuntatunnit joko seka- tai erillisryhmissä käynyttä ihmistä. He olivat 18 – 25-vuotiaita. Kaksi heistä oli liikuntakasvatuksen opiskelijoita. Käytin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja aineiston kokosin teemahaastatteluilla. Aineiston analysointiin käytin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä. Äänitin haastattelut. Haastatteluiden kestot vaihtelivat 15 – 58-minuutin välillä, keskiarvo oli 44 minuuttia. Litteroituja sivuja oli yhteensä 72, rivivälillä 1,5, fontilla Times New Roman ja fontikoolla 12. Haastatteluiden perusteella yläkoulujen liikuntatuntien seka- ja erillisryhmistä löytyi paljon sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia ja oletuksia. Naisten aineiston myönteisiä erillisopetusta koskevia kokemuksia löytyi kolmen yläluokan verran: rohkeaa ja rentoa tekemistä ilman suorituspaineita, onnistumisen kokemukset ja naisopettaja. Myös miesten aineistosta muodostui kolme yläluokkaa: fyysisyys, tekemiseen keskittyminen ja paljon pallopelejä. Naisten kokemia erillisopetuksen kielteisiä yläluokkia olivat puolestaan seuraavat: vähäisempi fyysinen aktiivisuus, lyhyemmät liikuntatunnit ja tyttömäiset lajivalinnat. Yhdelläkään miehellä ei ollut kielteisiä kokemuksia erillisryhmässä liikkumisesta. He kuitenkin olettivat, että poikien erillisopetuksessa tyttöihin tutustuminen olisi saattanut estyä. Sekaopetuksestakin löytyi sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia. Naisten myönteisiä kokemuksia oli neljän yläluokan verran: aktiivisempaa ja taidokkaampaa toimintaa, yritteliäisyys ja näyttämisen halu, vuorovaikutus poikien kanssa sekä miesopettaja. Haastatteluissa ei noussut miesten osalta esille myönteisiä kokemuksia sekaryhmäopetuksesta. Miehet kuitenkin olettivat, että lajivalikoima olisi voinut monipuolistua, he olisivat voineet saada naispuolisia kavereita sekä luokkaan olisi voinut tulla parempi yhteishenki sekaopetuksen ansiosta. Koko aineistoon nähden, eniten kokemuksia oli naisilla sekaopetuksen kielteisyydestä. Niistä muodostui neljä yläluokkaa: syrjintä, suoriutumispaineet, tapaturmien pelko ja kontakti poikien kanssa sekä suppeampi lajivalikoima. Vastaavasta miesten aineistosta löytyi seuraavat yläluokat: taitoerot tyttöjen ja poikien välillä ja tyttöjen liikunnallinen passiivisuus. Lisäksi miehet olettivat, että keskittyminen olisi saattanut herpaantua sekaopetuksessa. Naisista enemmistö oli sekaopetuksen kannalla, miehistä enemmistö erillisopetuksen. Asiasanat: sekaopetus, erillisopetus, liikunnanopetus, yläkoulu, sukupuoli ...
 
The purpose of my thesis was to find out the positive and negative aspects of coeducational and same-sex education in junior high school physical education. I studied both personal and supposed experiences of the students. I interviewed three female and three male students who had attended physical education in either joint or separate classes. Two of them were university students in sport pedagogy at the time of the interview. The interviewees were between 18 and 25 years of age. I used qualitative research methods. The material was collected by theme interviews. In analysing the data I used qualitative research content analysis. I recorded the interviews. Interviews ranged from 15 to 58 minutes, averaging 44 minutes. The total number of transliterating pages 72, line spacing 1.5, font Times New Roman and font size 12. Based on the interviews, many positive and negative experiences and assumptions were found about coeducational and same-sex classes of physical education. Female´s positive experiences of same-sex education included three top categories: courageous and relaxed doing without pressure, the experiences of success and a female teacher. Also, the male´s material consisted of three top categories: physicality, concentration and lots of ball games. The negative top categories of same-sex education experienced by female were, in turn, the following: lower physical activity, shorter exercise classes and girlish sports choices. None of the males had any negative experiences of same-sex physical education classes. However, they assumed that getting acquainted with girls could have been blocked in same-sex education. Coeducational delivered also both positive and negative experiences. There were four top categories of female’s experiences: more active and skilful action, eagerness and desire to show, interaction with boys and a male teacher. The interviews did´t deliver positive experiences of coeducational for the male. However, males assumed that the range of sports could have been diversified, they could have gained female friends and the class could have gained a better team spirit through joint tuition. The most subcategories in relation to the whole material were from the negative experiences of the female in coeducational, as much as nine subcategories. The observations were condensed into four top categories: discrimination, performance pressure, fear of accidents and contact with the boys, as well as, a more limited variety of sports. From the corresponding males´ material, the following top categories were found: skill differences between girls and boys and girls´ sporting passivity. In addition, males assumed that concentration might have tingled in coeducational. The majority of women were in favor of coeducational, the majority of men in same-sex education. Key words: coeducational, same-sex education, physical education, junior high school, gender ...
 
Keywords
sukupuoli yläkoulu opetus liikunta koululiikunta opetusryhmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805252768

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sekaryhmät vai erillisryhmät? : yläkoululaisten toiveita koululiikunnan ryhmäjaoista 

    Nieminen, Aleksi (2020)
    Koululiikunnassa on Suomessa käytössä pääasiassa kahdenlaisia opetusryhmiä: sukupuolen mukaan jaettuja erillisryhmiä sekä sekaryhmiä. Aikaisemmin yläkouluissa erillisryhmät on määrätty käytettäväksi, mutta nykyään opetusryhmien ...
  • Liikunnanopettajien näkemyksiä seka- ja erillisryhmien opettamisesta sekä kaksijakoisesta sukupuolikäsityksestä 

    Koponen, Paula Anneli (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä ja ajatuksia seka- ja erillisryhmien opettamisesta sekä kaksijakoisesta sukupuolikäsityksestä. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä ...
  • Liikunnanopettajien käyttämät opetustyylit yläkoulun ja lukion liikuntatunneilla 

    Luostari, Vesa (2014)
    Luostari Vesa (2014). Liikunnanopettajien käyttämät opetustyylit yläkoulun ja lukion liikuntatunneilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 75 s., 3 liitettä. Tämän ...
  • Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa 

    Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)
    Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ...
  • Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa 

    Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)
    Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre