Osallisuuden kokemuksia ja merkityksiä yläkoulun liikunnassa: ”koska se mitä tehdään niin kaikki tykkäisi ja olisi kivempaa, kun kaikilla olisi hauskaa”
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
According to the national core curriculum values (OPS 2014, 15) uniqueness and growth of students must be supported by giving them experiences of being heard. Experiences of students’ participation and communality are also emphasized values in building the functions of community and in increasing wellbeing.
The main purpose of the study was to find out what kind of experiences students in the eighth grade have had in their possibilities in influencing physical education. We also wanted to know how students would describe a physical education class of their dreams. The study examines students’ opinions about participation.
The study was executed as a qualitative study and we collected the data by the open questionnaire. The qualitative data consisted of 40 eighth-grade students’ answers. The data was analyzed by using data-based content analysis. According to the study students have had most experiences of participation in the class in their choices of team and sport. Students felt that working together and the sense of community are meaningful in physical education. Students wanted to exercise in the way they would experience joy in physical education class of their dreams. Students also wanted to play games together as much as possible in the way that everybody is equally active.
We also examined how the physical education classes would change if students were allowed to make more decisions in them. According to our study, most of the students felt physical education classes would be more fun if students could have more influence and make more decisions. Some students felt that decision-making would not necessarily be a good thing. These students felt that if students made most of the decisions in physical education classes, it would increase conflicts among students and there would be less variety in and between classes.
According to our study teachers should take students’ opinions into consideration in planning. In addition students should have more possibilities in the decision-making process.
...
Perusopetuksen opetussuunnitelman arvopohjan mukaan (OPS 2014, 15) oppilaan ainutlaatuisuutta ja kasvua on tuettava muun muassa antamalla hänelle kokemuksia kuulluksi tulemisesta. Tärkeänä arvona korostetaan myös oppilaan kokemusta osallisuudesta ja yhdessä tekemisen kautta yhteisönsä toiminnan ja hyvinvoinnin rakentamisesta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yläkoulun 8-luokkalaisten kokemia vaikutusmahdollisuuksia koululiikunnassa. Selvitimme myös millainen olisi oppilaiden unelmien liikuntatunti. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuulla oppilaita ja selvittää heidän mielipiteitään osallisuudesta liikuntatunnilla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin avoimen kyselylomakkeen avulla. Tutkimusjoukkomme koostui kahdesta 8-luokkalaisten ryhmästä. Tutkimusaineisto koostui 40 oppilaan vastauksista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme tuloksista selvisi, että oppilaat kokivat eniten vaikutusmahdollisuuksia laji -ja joukkuevalinnoissa. Oppilaat kokivat yhdessä tekemisen ja yhteisöllisyyden merkitykselliseksi asiaksi koulun liikuntatunneilla. Unelmien liikuntatunnilla oppilaat liikkuisivat itselleen mieluisalla tavalla. Oppilaat toivoivat pääsevänsä pelaamaan mahdollisimman paljon yhdessä ja sitä että kaikki oppilaat osallistuisivat aktiivisesti liikuntatuntiin.
Selvitimme myös oppilaiden mielipiteitä siitä, minkälaisia liikuntatunneista tulisi, jos oppilaat saisivat päättää mitä liikuntatunneilla tehdään. Tutkimuksemme mukaan suurin osa oppilaista oli sitä mieltä, että liikuntatunneista tulisi mukavampia, kun he pääsisivät vaikuttaa tuntien sisältöihin. Osa oppilaista ei halunnut vaikuttaa tunteihin. Heidän mielestään oppilaat eivät pääsisi yhteisymmärrykseen tunnin sisällöstä ja liikuntatuntien lajivalikoima saattaisi köyhtyä, jos oppilaat pääsisivät liikaa vaikuttamaan tuntien sisältöihin.
Tutkimuksemme perusteella oppilaiden mielipiteitä tulisi kuunnella liikuntatunteja suunnitellessa ja oppilaita tulisi ottaa mukaan liikuntatunteja koskevaan päätöksentekoon.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kahdeksasluokkalaisen osallisuuden kokemuksia koululiikunnasta
Talja, Jonna (2011) -
Osallistun, vaikutan, tulen kuulluksi : viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Keiteleellä
Raatikainen, Satu (2018)Raatikainen, Satu. 2018. Osallistun, vaikutan, tulen kuulluksi. Viides- ja kuudesluokkalaisten osallisuuden kokemuksia Keiteleellä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ... -
Vertaisohjaajien osallisuuden rakentuminen kulttuuripajatoiminnassa
Vornanen, Marjo (2019)Yhteiskunnan rakenteet syrjäyttävät ja luovat eriarvoisuutta, ja yksilöiden omat haaveet ja toiveet jäävät organisaatioiden ja yhteiskunnan sanelemiin reunaehtoihin. Heikommassa asemassa olevat kamppailevat oman toipumisen ... -
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä isien osallisuuden edistäjänä
Nikki, Susanna (2024)Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä oli selvittää lastensuojelun isien osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja erityisesti sitä, miten sosiaalityöntekijä voi edistää isien osallisuuden toteutumista lastensuojelun asiakkuuden ... -
Nuorten osallisuus ja ravitsemuskäyttäytyminen koulussa : miten osallistamisen kokemus, vaikutusmahdollisuuksien kokeminen ja osallisuuden aste ovat yhteydessä koululounaan syömiseen 6.-9.-luokkalaisten nuorten keskuudessa?
Gluschkoff, Tanja Helena (2016)Ruokavaliolla ja ravitsemuksella on tärkeä merkitys elintapasairauksien ennaltaehkäisyssä ja terveyden ylläpitämisessä läpi elämän. Säännöllinen ateriarytmi ja ravitsevat välipalat toimivat terveellisen ruokavalion perustana. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.