Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHirvensalo, Mirja
dc.contributor.authorKarttunen, Tomi
dc.contributor.authorKoivukangas, Samuli
dc.date.accessioned2018-05-25T07:18:50Z
dc.date.available2018-05-25T07:18:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58091
dc.description.abstractAccording to the national core curriculum values (OPS 2014, 15) uniqueness and growth of students must be supported by giving them experiences of being heard. Experiences of students’ participation and communality are also emphasized values in building the functions of community and in increasing wellbeing. The main purpose of the study was to find out what kind of experiences students in the eighth grade have had in their possibilities in influencing physical education. We also wanted to know how students would describe a physical education class of their dreams. The study examines students’ opinions about participation. The study was executed as a qualitative study and we collected the data by the open questionnaire. The qualitative data consisted of 40 eighth-grade students’ answers. The data was analyzed by using data-based content analysis. According to the study students have had most experiences of participation in the class in their choices of team and sport. Students felt that working together and the sense of community are meaningful in physical education. Students wanted to exercise in the way they would experience joy in physical education class of their dreams. Students also wanted to play games together as much as possible in the way that everybody is equally active. We also examined how the physical education classes would change if students were allowed to make more decisions in them. According to our study, most of the students felt physical education classes would be more fun if students could have more influence and make more decisions. Some students felt that decision-making would not necessarily be a good thing. These students felt that if students made most of the decisions in physical education classes, it would increase conflicts among students and there would be less variety in and between classes. According to our study teachers should take students’ opinions into consideration in planning. In addition students should have more possibilities in the decision-making process.en
dc.description.abstractPerusopetuksen opetussuunnitelman arvopohjan mukaan (OPS 2014, 15) oppilaan ainutlaatuisuutta ja kasvua on tuettava muun muassa antamalla hänelle kokemuksia kuulluksi tulemisesta. Tärkeänä arvona korostetaan myös oppilaan kokemusta osallisuudesta ja yhdessä tekemisen kautta yhteisönsä toiminnan ja hyvinvoinnin rakentamisesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yläkoulun 8-luokkalaisten kokemia vaikutusmahdollisuuksia koululiikunnassa. Selvitimme myös millainen olisi oppilaiden unelmien liikuntatunti. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuulla oppilaita ja selvittää heidän mielipiteitään osallisuudesta liikuntatunnilla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin avoimen kyselylomakkeen avulla. Tutkimusjoukkomme koostui kahdesta 8-luokkalaisten ryhmästä. Tutkimusaineisto koostui 40 oppilaan vastauksista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksemme tuloksista selvisi, että oppilaat kokivat eniten vaikutusmahdollisuuksia laji -ja joukkuevalinnoissa. Oppilaat kokivat yhdessä tekemisen ja yhteisöllisyyden merkitykselliseksi asiaksi koulun liikuntatunneilla. Unelmien liikuntatunnilla oppilaat liikkuisivat itselleen mieluisalla tavalla. Oppilaat toivoivat pääsevänsä pelaamaan mahdollisimman paljon yhdessä ja sitä että kaikki oppilaat osallistuisivat aktiivisesti liikuntatuntiin. Selvitimme myös oppilaiden mielipiteitä siitä, minkälaisia liikuntatunneista tulisi, jos oppilaat saisivat päättää mitä liikuntatunneilla tehdään. Tutkimuksemme mukaan suurin osa oppilaista oli sitä mieltä, että liikuntatunneista tulisi mukavampia, kun he pääsisivät vaikuttaa tuntien sisältöihin. Osa oppilaista ei halunnut vaikuttaa tunteihin. Heidän mielestään oppilaat eivät pääsisi yhteisymmärrykseen tunnin sisällöstä ja liikuntatuntien lajivalikoima saattaisi köyhtyä, jos oppilaat pääsisivät liikaa vaikuttamaan tuntien sisältöihin. Tutkimuksemme perusteella oppilaiden mielipiteitä tulisi kuunnella liikuntatunteja suunnitellessa ja oppilaita tulisi ottaa mukaan liikuntatunteja koskevaan päätöksentekoon.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleOsallisuuden kokemuksia ja merkityksiä yläkoulun liikunnassa: ”koska se mitä tehdään niin kaikki tykkäisi ja olisi kivempaa, kun kaikilla olisi hauskaa”
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805252764
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoosallistaminen
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot