Musiikillinen transtekstuaalisuus ja rap-musiikin tyylipiirteet Cheekin Alpha Omega -levyllä
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Cheek on ollut suomen menestyneimpiä artisteja tällä vuosikymmenellä, mutta hänestä tai suomalaisesta rap-musiikista muuten, ei löydy musiikkitieteellistä musiikkiin kohdistuvaa tutkimusta. Työssäni selvitettiin Cheekin Alpha Omega -levyltä löytyviä musiikillisia lainoja. Selvitettiin minkälaisia musiikillisia transtekstuaalisia viittauksia, eli lainoja toisista kappaleista tai tyyleistä, levyn kappaleista löytyi ja kuinka ne toteutettiin. Tutkittiin myös, kuinka lainat ovat yhteydessä rap-perinteeseen ja nykypäivän pop-musiikkiin.
Alpha Omega -levyltä analysoitiin kappaleiden sisältöä hermeneuttisesti ja kuunneltiin vertailun vuoksi myös muuta rap- ja pop-musiikkia. Tehtiin havaintoja biitin ja flow:n parametreistä, analysoitiin niitä perinteisemmillä analyysikeinoilla, kuten nuotintamalla sekä kuulonvaraisesti. Cheekin musiikissa transtekstuaalisia keinoja käytetään runsaasti ja monin tavoin. Siinä viitataan musiikillisesti rap-perinteeseen, sekä omaan taustaan. Levyllä transtekstuaalisesti lainattiin melodioita, harmoniaa, rytmiikkaa ja flow:ta, sekä yleisemmin tyyliesteettisiä keinoja. Myös feattaajat eli vierailevat laulajat ja räppärit voidaan nähdä instrumentteina, joita lainataan, jotta tavoitetaan tiettyä tunnelmaa.
Rap-musiikin ollessa pitkälti transtekstuaalista, myös sen analysointi sitä kautta voi antaa rikasta informaatiota kyseisestä genrestä. Räppäreiden ja tuottajien pyrkimyksenä on tuottaa kappaleisiin tiettyjä tunnelmia ja lainat auttavat saavuttamaan sen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Cheekin semmosia lauluja, joissa Cheekki ei kiroile" : lasten kuuntelema musiikki 5-6-vuotiaiden kertomana
Keränen, Anne (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista musiikkia 5-6-vuotiaat kuuntelevat. Lapsuuden ja aikuisuuden rajan hämärtymisen myötä lastenmusiikki ei ole tänä päivänä enää vain aikuisten lapsille varta vasten ... -
”Anna mulle kuuraketti, tää maailma ei riitä” : viittausten vakava leikki Cheekin rap-runoudessa
Pakarinen, Anna (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2024)Tutkin tässä luvussa Cheekin rap-sanoitusten intertekstuaalisuutta metamodernismia havainnollistavana runoutena. Metamodernismin käsitän laajasti liikkeeksi erilaisten asenteiden, arvojen ja vaihtoehtojen välillä. ... -
"Oli halu soittaa heviä ja julistaa sanaa" : suomalaisen gospelmuusikon profiili
Nikula, Mikko (2012)Tutkielman tavoitteena on ollut kartoittaa suomalaisen gospelmuusikon profiilia kyselytutkimuksen keinoin, johon on vastannut 98 muusikkoa ja musiikin harrastajaa vuosina 2006-2007, sekä kuvailla suomalaista gospelkulttuuria. ... -
Sopivaa musiikkia vai suosikkimusiikkia? : musiikin ja mainoksen yhteensopiviksi kokemisen sekä musiikista pitämisen rooli televisiomainoksen musiikin arvioimisessa
Sirén, Milla (2013)Kuluttajan suhtautuminen mainosmusiikkiin rakentuu monimutkaisessa prosessissa, jossa on mukana useita muuttujia. Tutkimus käsittelee erityisesti kahta suhtautumisen osatekijää, musiikin ja mainoksen yhteensopiviksi kokemista ... -
"Näist ääriviivoist en oo löytäny jalansijaa" : kuulumattomuus Khidin "Maa jota ei ole"-rap-kappaleessa ja Edith Södergranin "Maa jota ei ole"-runossa
Rinta-Pollari, Alma (2018)Tässä kandidaatintutkielmassani tutkin yhteyksiä ja eroavaisuuksia kahden teoksen välillä käyttäen pääasiallisena pohjana Södergranin ”Maa jota ei ole” -runoa (1925) ja Khidin ”Maa jota ei ole” -musiikkikappaletta (2016). ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.