Nuorten itsensä määrittelemät liikkujatyypit ja välituntiaktiivisuus
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
TIIVISTELMÄ
Salmenautio, M. 2018. Nuorten itsensä määrittelemät liikkujatyypit ja välituntiaktiivisuus. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 63 s., 7 liitettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pystyvätkö erään Liikkuvan koulun 7.–9. luokkalaiset nuoret määrittelemään itsensä johonkin liikkujatyyppiin (Jaana Kari 2016) ja onko tämän määritelmän teko helppoa. Lisäksi selvitettiin miten itsemääritelty liikkujatyyppi on yhteydessä liikunnan harrastamiseen ja välituntiaktiivisuuteen. Tämä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena.
Tutkimukseen osallistuneista oppilaista 66 (81,5 %) pystyi määrittelemään itsensä johonkin liikkujatyyppiin. Oppilaista kaikkiaan 53 (65,4 %) koki liikkujatyypin määrittelyn helpoksi tai melko helpoksi. Aineistosta löytyi kaikkia liikkujatyyppejä sekä ”En osaa sanoa” -ryhmä, joka oli liikkujatyyppien joukossa kolmanneksi suurin ryhmä. Tässä tutkimuksessa liikunnan harrastamisen syissä löydettiin tilastollisesti merkitseviä eroja liikkujatyyppiryhmien väliltä. Liikkuminen välitunneilla näytti olevan yleisesti ottaen vähäistä. Välituntiaktiivisuuden ja liikkujatyyppien välillä ei tässä tutkimuksessa löydetty yhteyttä. Eroja välituntiliikkumisen syissä löydettiin liikkujatyyppiryhmien väliltä neljän eri syyn kohdalta. Erityisesti ”Hauskanpito” -syy näytti lisäävän useampien liikkujatyyppien välituntiliikkumista. Kuitenkaan ”En osaa sanoa” -ryhmälle hauskanpito ei näyttänyt olevan välituntiliikkumiseen vaikuttava syy.
Tämän tutkimuksen perusteella liikkujatyypitystä voidaan käyttää nuorilla. Kattavia johtopäätöksiä ei voida tehdä tämän tutkimuksen pohjalta siitä, että mitkä syyt lisäisivät eri liikkujatyyppien välituntiliikkumista. Oppilaiden välituntiliikuntaan aktivoimisessa huomio kannattaa kiinnittää liikunnallisen toimintakulttuurin kehittämiseen. Tärkeää olisi kuitenkin huomioida toiminnan toteuttamisessa ja erityisesti välituntiliikunnan edistämisessä eri liikkujatyypit.
Asiasanat: liikkujatyypit, liikuntasuhde, välituntiaktiivisuus, välituntiliikkumisen syyt
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24532]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lisää liikuntaa koulupäivään
Sundell, Petra (2014)TIIVISTELMÄ Petra Sundell (2014). Lisää liikuntaa koulupäivään. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 60 s., 2 liitettä. Kouluikäisten lasten ja nuorten päivittäinen ... -
Lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta edistävään kerhotoimintaan liittyvä yhteistyö eri toimijoiden kuvaamana
Anttilainen, Julia (2016)Anttilainen, J. 2015. Lasten ja nuorten kerhotoimintaan liittyvä yhteistyö eri toimijoiden kuvaamana. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu-tutkielma, 59s., 2 liitettä. Tämän ... -
"Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa." : tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista
Mäkikokkila, Päivi (2016)TIIVISTELMÄ Mäkikokkila, Päivi 2016. ”Liikun enemmän kesällä, koska on paljon aikaa” Tutkimus yhden yläkoulun oppilaiden liikuntatottumuksista. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, pro gradu -tutkielma 56 ... -
7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla
Hartio, Sonja; Laaksonen, Outi (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuteen vaikuttavista tekijöistä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät lasten näkökulmasta estävät ja edistävät ... -
Luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tavoitteista ja lasten liikuntasuhteen sekä liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta
Hautalampi, Masi (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä liikunnanopetuksen tärkeimmistä tavoitteista sekä lasten liikuntasuhteen ja liikunnallisen elämäntavan rakentumisesta. Tutkimuksen aihetta lähestyttiin ...