Show simple item record

dc.contributor.advisorWilfinger, Rolf
dc.contributor.authorKeskinen, Taija
dc.date.accessioned2018-05-21T11:55:33Z
dc.date.available2018-05-21T11:55:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58051
dc.description.abstractKielten osaamisen merkitys on kasvanut globaalistuvassa maailmassa, jonka myötä kielten opetus on entistäkin tärkeämpää. Jokainen tekee oppiessaan virheitä, mutta silti niitä pidetään epämiellyttävinä ja niitä pyritään jopa välttämään mahdollisimman paljon. Virheet ovat tärkeä osa kaikenlaista oppimista ja ne tulisi hyväksyä välttämättömänä osana oppimista, myös kielten oppimisessa. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkin kahdeksan lukiolaisen saksan kielellä kirjoittamien kirjoitelmien sanajärjestysvirheitä. Aineistona tutkielmassa käytettiin kahdeksan eri lukiolaisen saksan kielellä kirjoittamia kirjoitelmia. Aiheina kirjoitelmille oli kaksi eri vaihtoehtoa, Finnland ist das beste Land in der Welt ja Das ist mein Leben. Tutkielmassa käydään pikaisesti läpi kaikki aineistossa esiin tulleet virheet, mutta varsinaisessa analyysissa huomio keskittyy sanajärjestysvirheisiin. Analyysissa erotellaan päälauseissa ja sivulauseissa tapahtuneet virheet. Eniten virheitä tuli esille päälauseissa, vaikka oletuksena oli, että sivulauseessa niitä tulisi enemmän esille. Aineistoa tarkastellessa on kuitenkin huomioitavaa, että päälauseita oli kirjoitelmissa käytetty paljon enemmän kuin sivulauseita. Kaikissa kirjoitelmissa ei kuitenkaan ilmennyt sanajärjestysvirheitä, mutta kyseisissä kirjoitelmissa käytetty kieli oli verrattain helpompaa muihin kirjoitelmiin verrattuna. Saksan kielen sanajärjestys on Suomen kielen sanajärjestykseen verrattuna paljon vaikeampaa ja tarkempaa. Tämän vuoksi sanajärjestysvirheet ovat yleisiä suomenkielisten oppijoiden saksankielisissä kirjoitelmissa. Useimmiten näiden virheiden takana onkin vielä se, että sanajärjestyssääntöjä ei ole vielä kunnolla sisäistetty.fi
dc.format.extent27
dc.language.isode
dc.subject.otherSaksa
dc.subject.othervirheanalyysi
dc.title„Wir kann leben in Landschaft, als ich lebe in Kindheit“ Fehleranalyse anhand von Schüleraufsätzen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805212699
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysovirheet
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record